ארה"ב: אורקל חזרה וזכתה בתביעה נגד גוגל על העתקת ג'אווה

אולי יעניין אותך גם

בית משפט פדרלי לערעורים בארה''ב (Court of Appeals for the Federal Circuit) הפך את החלטת חבר המושבעים והחלטות בית משפט המחוזי בקליפורניה ופסק כי ההעתקה והשימוש של גוגל ב-37 מחבילות ה-API של שפת התכנות Java של אורקל לא מהוות "שימוש הוגן" על פי חוק זכויות יוצרים האמריקאי.

הסכסוך נמצא כבר כשמונה שנים בדיונים בבתי משפט ברחבי ארה"ב וטרם הסתיים. בשנת 2005, רכשה גוגל את חברת אנדרויד והחליטה להשתמש בשפת התכנות Java (שבעבר הייתה בבעלות סאן מיקרוסיסמטס עד שנרכשה על ידי אורקל). ההעתקה והשימוש של גוגל נועדו לפתח מכונה וירטואלית עצמאית לפלטפורמת אנדרואיד. גוגל העתיקה את חבילות ה-Java API של אורקל כדי לאפשר תמיכה באנדרואיד לשפת Java.

בשנת 2010 אורקל תבעה את גוגל על הפרה של זכויות היוצרים שלה ב-Java. שופט בית המשפט המחוזי קבע אז כי חבילות ה-Java API של אורקל לא זכאיות להגנת זכות יוצרים לכתחילה, אך החלטתו נהפכה בערעור והוחזרה להכרעה בבית המשפט המחוזי בשאלת האחריות. בית המשפט המחוזי ניהל הליך שנועד לקבוע האם גוגל עשתה "שימוש הוגן" מותר ב-Java API. בשנת 2016 חבר מושבעים קבע פה אחד שמעשיה של גוגל אכן היו בגדר "שימוש הוגן" לפי דיני זכויות יוצרים. אורקל ערערה על החלטה זו וכעת ניתנה ההחלטה של בית המשפט לערעורים.

בניתוחו את התנאים לשימוש הוגן, קבע בית המשפט לערעורים כי גוגל עשתה שימוש מסחרי ב-API באופן שאינו "טרנספורמטיבי". בית משפט מצא כי השימוש של גוגל בתוכנה ג'אווה לא חידש דבר ביחס למהות ולא שינה דבר ב-Java API המקוריים של אורקל. ההחלטה מסבירה כי מטרת חבילות ה-API באנדרואיד היו זהות לשימוש המקורי של אורקל, כי גוגל לא עשתה אף שינוי ברעיון או בפונקציה של ה-API וכי שימוש ב-Java API בסמארטפונים אינו עולה כדי שימוש בהקשר חדש. בית המשפט קבע בנוסף כי העתקת ה-Java API על ידי גוגל עלולה לפגוע בצורה משמעותית בשוק הפוטנציאלי של אורקל.

בהתחשב בממצאים אלה ובנוספים, פסק בית המשפט לערעורים כי מעשיה של גוגל אינם בגדר שימוש הוגן. הוא הורה להחזיר את הדיון לבית המשפט המחוזי לצורך הכרעה בהיקף הפיצויים שגוגל תשלם לאורקל על ההפרה.