אורקל נ' גוגל: API מוגן בזכויות יוצרים

אולי יעניין אותך גם

ניצחון משמעותי לאורקל אמריקה (לשעבר Sun) בתביעתה נגד ענקית החיפוש. בית משפט פדראלי לערעורים הפך את החלטת ביהמ"ש הפדראלי המחוזי וקבע כי ממשקי התכנות (API - Application Programing Interface) של שפת התכנות Java מוגנים בזכויות יוצרים.

בתביעתה, שהוגשה בשנת 2010, טענה אורקל שגוגל העתיקה חלקים מקוד המקור של Java והטמיעה אותו במערכת ההפעלה Android, תוך הפרת זכויות יוצרים ופטנטים. חבר מושבעים ניקה את גוגל מהטענות בדבר הפרת פטנטים אך קבע כי הפרה את זכויות היוצרים של אורקל. החלטה אחרונה זו הפכה לחסרת משמעות לאחר שהשופט וויליאם אלסופ קבע בשנת 2012 כי ממשקי התכנות ב- Java אינם זכאים להגנת דיני זכויות היוצרים.

אורקל ערערה על ההחלטה וביום ו' האחרון פסק בית המשפט לערעורים לזכותה וציין, בין היתר, כי "אנו מודעים לכך שיישום חוק זכויות היוצרים בהקשר של מחשבים הוא לעיתים מטלה קשה... עם זאת, אנו מוצאים כי ביהמ"ש דלמטה לא הבחין בין שאלת הסף של מה זכאי להגנת דיני זכויות היוצרים - המציבה רף נמוך - והיקף ההתנהגות המהווה פעילות מפרה".

ביהמ"ש דחה את טענתה של גוגל לפיה יש להעתיק מספר מינימלי מסוים של שורות קוד כדי שההעתקה כאמור תהווה הפרה (גוגל העלתה טענה זו ביחס לפונקציה שהעתיקה שכללה 9 שורות קוד בלבד). ביהמ"ש אף דחה את טענתה של גוגל, שנתמכה בחוו"ד מומחה, לפיה זכויות בקוד תוכנה צריכות להיות מוגנות בפטנט ולא בזכויות יוצרים. ביהמ"ש קבע כי עד שביהמ"ש העליון או הקונגרס לא יחליטו אחרת, הוא מחוייב להלכה לפיה קוד תוכנה מוגן בזכויות יוצרים.

ביהמ"ש מצא כי השופט אלסופ טעה שהתמקד בטענת גוגל לפיה שפת ה- Java ומערכת ההפעלה אנדרואיד משולבות האחת בשנייה וכי העתקת חלקים משפת התכנות היא הכרחית לפעילות מערכת ההפעלה וכדי שתהיה תואמת Java, שהפכה, לטענת גוגל, לתקן בתעשיית התוכנה. ביהמ"ש לערעורים קבע כי גוגל לא הוכיחה את טענתה כי יצירות מוגנות מאבדות את הגנתן שעה שהן הופכות לפופולריות. יצירה שהפכה לתקן בתעשייה אינה מאבדת את הגנת זכויות היוצרים. ביהמ"ש ציין כי גוגל הייתה יכולה לפתח ממשקים משלה ולשכנע מתכנתים לאמץ אותם, אך במקום זאת בחרה להעתיק את הקוד של אורקל.

לפיכך, אימץ ביהמ"ש את החלטת המושבעים לפיה הפרה גוגל את זכויות היוצרים של אורקל וכי אין מדובר ב"זוטי דברים". כעת, יחזור הדיון לערכאה דלמטה על-מנת שתדון בטענה שהעלתה גוגל בהליך המקורי, לפיה השימוש שלה בקוד של אורקל מהווה שימוש הוגן. מקור: The Register (מאת ניל מק'אליסטר). לעיון בהחלטה המלאה: Oracle America, Inc v. Google Inc.