צו מניעה לשירותי ההסעה הפרטית של אובר

אולי יעניין אותך גם

בעוד יומיים תפסיק Uber להציע את שירותי ההסעה באמצעות נהגים פרטיים - Uber Day ו-Uber Night - כך קבע היום השופט איתן אורנשטיין מבית המשפט המחוזי בת"א. צו המניעה ניתן בהסכמת אובר, וזאת במסגרת ההליכים המשפטיים שהגישו איגוד נהגי המוניות הארצי ואפליקציית המוניות Gett (לשעבר גט טקסי) לפני כשבועיים.

כזכור, איגוד הנהגים ו-Gett הגישו בקשה למתן סעד הצהרתי ולצו מניעה זמני נגד פעילותה של חברת ההסעות Uber באמצעות נהגים פרטיים, וביקשו כי בית המשפט יאסור על אובר להפעיל שירות של הפעלת נוסעים בשכר, שלא באמצעות נהגי מוניות [ה"פ 26017-11-17]. השופט אורנשטיין התיר ל-Uber להמשיך בפעילותה עד למועד הדיון שנערך היום.

במהלך הדיון, מתח השופט ביקורת על היועץ המשפטי לממשלה, על-כך שלא מסר את עמדתו בנושא, למרות הוראת ביהמ"ש ולמרות כתב האישום שהגיש משרד התחבורה כנגד החברה לפני מספר חודשים. בנוסף, השופט אורנשטיין ציין את הקושי הנובע מהיעדר כיסוי ביטוחי לנסיעות כאמור. מנגד, השופט מתח ביקורת גם על נהגי המוניות ואמר להם כי "קשה לנצח את הקידמה. עברנו כבר מסוס ועגלה". מקור: Ynet (מאת ליטל דוברוביצקי).

לאחרונה אובר הודיעה על הרחבת שירות ההסעות שלה באמצעות נהגים פרטיים גם לשעות היום, לאחר שהיה פעיל רק בשעות הלילה ובסופי שבוע. הודעתה של אובר על הרחבת פעילותה בישראל עוררה תהיות, וזאת לאור העובדה כי בחודש מאי האחרון הגיש משרד התחבורה לבית המשפט השלום לתעבורה בת"א כתב אישום נגד חברת ההסעות, מנהלה וכן מספר נהגי רכב פרטיים. הם הואשמו באי-קיום חובת רישיון עיסוק, אי-קיום חובת רישיון הפעלה והסעת נוסעים בשכר. הדיון הראשון בהליך הפלילי אמור להתקיים רק בתחילת שנת 2018.

במסגרת חקירה סמויה שקיים משרד התחבורה, חוקרי המשרד התחזו לנוסעים וביצעו נסיעות בכלי רכב כנגד תשלום. בכתב האישום נטען כי אובר גייסה נהגי רכב פרטיים לצורך הפעלת שירות הסעות פרטיות, ללא רישיון הסעה, תוך שהיא גובה עמלה בשיעור 25% מעלות כל נסיעה. הזמנת הנסיעות התבצעה באמצעות האפליקצייה של החברה. 

עוד קודם להגשת כתב האישום, בחודש מרץ האחרון, דיווחנו כי משרד התחבורה בוחן את האפשרות להעמיד לדין פלילי את ראשי Uber בישראל, בשל השירות שבמחלוקת, המאפשר לבעלי מכוניות פרטיות שנרשמו אליו להסיע נוסעים, כאשר הסכום שמשלם הנוסע לנהג מוגדר כ"השתתפות בהוצאות הנסיעה". משרד התחבורה הביע אז את עמדתו כי השירות מפר את תקנה 84 לתקנות התעבורה, לפיה "לא יסיע אדם ולא ירשה לאחר להסיע נוסעים בשכר או בתמורה אחרת".

התקנות כאמור אוסרות על נהג פרטי לגבות תשלום על הסעת נוסעים, אך אינן מונעות השתתפות של נוסעים בעלויות הדלק והבלאי של הרכב. אובר גובה מהנהג עמלה של 25% מהמחיר שגבה מהנוסע, המועבר אליו באמצעות האפליקציה. בנוסף, יידע משרד התחבורה את רשות המסים ביחס לחקירה, על בסיס ההנחה כי הנהגים הרשומים לשירות אינם מדווחים על הכנסותיהם ממנו. כמו כן, נבחן גם אירוע של תאונת דרכים שבה היה מעורב אחד מנהגי אובר ובפרט ההיבטים הביטוחיים של תאונה זו. לפי תקנונה של אובר, הנהגים אינם יכולים להרוויח מהסעת הנוסעים, אלא רק להפחית את הוצאות הנסיעה.

עם היוודע הזימון לחקירה אובר מסרה בתגובה כי השירות מצוי בתקופת פיילוט ונבנה בהתאם לרגולציה, בדומה לאפליקציות נוספות הפועלות בישראל למטרת החזר הוצאות.