משרד התחבורה בוחן הליכים פליליים נגד ראשי אובר בישראל

אולי יעניין אותך גם

משרד התחבורה בוחן את האפשרות להעמיד לדין פלילי את ראשי Uber בישראל ואף זימן לחקירה את מנכ"ל החברה בארץ. המחלוקת בין הצדדים נוגעת לשירות Uber Night שהחלה אפליקציית ההסעות להציע בישראל לפני מספר חודשים. שירות זה, המצוי עדיין בשלב הפיילוט, מאפשר לבעלי מכוניות פרטיות שנרשמו לשירות להסיע נוסעים בשעות הלילה (בשעות בהן אין תנועת אוטובוסים ורכבות), כאשר הסכום שמשלם הנוסע לנהג מוגדר כ"השתתפות בהוצאות הנסיעה". משרד התחבורה סבור כי השירות מפר את תקנה 84 לתקנות התעבורה, לפיו "לא יסיע אדם ולא ירשה לאחר להסיע נוסעים בשכר או בתמורה אחרת". התקנות כאמור אוסרות על נהג פרטי לגבות תשלום על הסעת נוסעים, אך אינן מונעות השתתפות של נוסעים בעלויות הדלק והבלאי של הרכב. אובר גובה מהנהג עמלה של 25% מהמחיר שגבה מהנוסע, המועבר אליו באמצעות האפליקציה. בנוסף, יידע משרד התחבורה את רשות המסים ביחס לחקירה, על בסיס ההנחה כי הנהגים הרשומים לשירות אינם מדווחים על הכנסותיהם ממנו. כמו כן, נבחן גם אירוע של תאונת דרכים שבה היה מעורב אחד מנהגי אובר ובפרט ההיבטים הביטוחיים של תאונה זו. לפי תקנונה של אובר, הנהגים אינם יכולים להרוויח מהסעת הנוסעים, אלא רק להפחית את הוצאות הנסיעה. השירות דומה לשירותים אחרים של תחבורה שיתופית הפועלים בישראל, כגון השירותים שמציעות Waze ומוביט. משרד התחבורה סבור כי גם שירותים אלה פועלים בתחום אפור, אך מבדיל אותם מהשירות של אובר בכך ששירותים אלה מחברים בין אנשים שנוסעים בכל מקרה לאותו הכיוון, בעוד שבשירות של אובר הנהג מקבל קריאה ממוקד ויוצא לאסוף את הנוסע. אובר מסרה בתגובה כי השירות מצוי בתקופת פיילוט ונבנה בהתאם לרגולציה, בדומה לאפליקציות נוספות הפועלות בישראל למטרת החזר הוצאות. מקור: TheMarker (מאת אורן דורי).