פייסבוק נסוגה מ'גלולת הרעל' שהכניסה לרישיון התוכנה החופשית React

בעקבות לחץ מקהילת הקוד הפתוח העולמית וביקורת שהוטחה בחברה, בין היתר מגופים כמו Apache - פייסבוק החליטה לבטל את "גלולת הרעל" שהכניסה לרישיון המסדיר את השימוש בתוכניותיה החופשיות React, Jest, Flow ו-Immutable.js. הביטול יכנס לתוקף בימים הקרובים, עם שחרור גרסה מספר 16 ל-React. במסגרת העדכון, הפרויקטים יעברו לרישיון MIT.

"גלולת הרעל" המדוברת היא הוראה ייעודית שפייסבוק הוסיפה לרישיון ה-BSD המתירני, שלפיה הרישיון לשימוש בתוכנה פוקע באופן אוטומטי בכל אחד מהמקרים הבאים:

  1. אם מקבל הרישיון מעורב בתביעת פטנטים נגד חברה מקבוצת פייסבוק בטענה כי היא הפרה פטנטים של מקבל הרישיון
  2. אם מקבל הרישיון מעורב בתביעת פטנטים כלשהי הנוגעת למוצרים, לשירותים או לטכנולוגיות של חברה מקבוצת פייסבוק
  3. אם מקבל הרישיון מעורב בתביעת פטנטים נגד גורם כלשהו בקשר לתוכנה החופשית שהרישיון חל עליה (לדוגמה, React)

מטרת "גלולת הרעל" היתה לחסום תביעות פטנטים שמופנות נגד אינטרסים של פייסבוק: מי שמפתח טכנולוגיה שנסמכת על תוכנות כמו React יחשוש להיות מעורב בתביעות כאלה נוכח הסיכון שבכך תשלל זכותו להשתמש ב-React ובהתאם, תפגע יכולתו להשתמש ולמסחר את הטכנולוגיה שפיתח.

בפוסט מתנצל שפרסם מנהל הנדסה בפייסבוק נכתב כי החברה מבינה שהיא נכשלה לשכנע את קהילת הקוד הפתוח ביתרונות שגלומים ברישיון גלולת הרעל, וכי היא מצרה על כך שמפתחים רבים נרתעו משימוש בתוכנות הללו ובחרו לחפש תוכנות חלופיות. הפוסט הבהיר עוד כי החברה בוחנת האם לבטל את גלולת הרעל גם ביחס לפרויקטי תוכנה חופשית אחרים שלה, אולם לעת עתה הם ימשיכו להיות כפופים לרישון הכולל את גלולת הרעל.