בית המשפט העליון בטקסס בוחן את מעמדה של וויקיפדיה כמקור משפטי

אולי יעניין אותך גם

וויקיפדיה יכולה לשמש ככלי עזר משני בהחלטות שיפוטיות אך אין להסתמך עליה להכרעה בנושאיו המהותיים של הליך משפטי - כך קובע בית המשפט העליון של מדינת טקסס בהחלטה מעניינת שעוסקת במעמדה של וויקיפדיה בעולם המשפטי.

ההחלטה עסקה בתביעת לשון הרע שתושבת טקסס הגישה נגד מגזין. מדור הפלילים במגזין פרסם על התובעת כתבה שבכותרתה נכלל הביטוי "מלכת רווחה". בית המשפט לערעורים נדרש לבחון האם הביטוי "מלכת רווחה" הוא לשון הרע הפוגעת בשמה הטוב של התובעת. לצורך כך, בית המשפט לערעורים נסמך על ערך וויקיפדיה שהוקדש לפרשנות הביטוי והסיק כי אכן מדובר בלשון הרע. הנתבעת, חברת ההוצאה לאור של המגזין, הגישה לבית המשפט העליון בטקסס ערעור על ההחלטה. לטענתה, השימוש בוויקיפדיה כמקור להכרעה בשאלה כה מהותית בהליך הוא פסול מיסודו.

בית המשפט העליון בטקסס בחן בהחלטתו את נפוצות השימוש בוויקיפדיה בפסקי דין. מאז 2004, מספר הולך וגדל של החלטות שיפוטיות בארה"ב נעזרות באנציקלופדיה החופשית. בחלק מהמקרים השימוש נעשה לעניינים משניים הנדונים בהליך, אך במקצת המקרים וויקיפדיה משמשת כמקור להכרעה בסוגיות מרכזיות באותם הליכים. בהסתמך על כתבה שפורסמה במגזין פורבס, העליון בטקסס מצא כי הערכים בוויקיפדיה לעתים מדויקים מאוד ולעתים כלל לא. בית המשפט גם בחן את עמדתו של שופט בית המשפט הפדרלי לערעורים פוזנר, הידוע בגישתו הפתוחה לטכנולוגיה. פוזנר ציין בעבר כי וויקיפדיה היא מקור נהדר אך אין זה מתאים להשתמש בה לצורך "נושאים קריטיים".

בסיכומו של דבר העליון של טקסס הסיק כי במקרים רבים לא ראוי להשתמש בוויקיפדיה כמקור בלעדי בנושא מהותי בהליך. עם זה, לדעת בית המשפט, וויקיפדיה יכולה להיות נקודת התחלה מועילה למטרות מחקר משפטי בנושאים הנדונים בהליך.