נדחתה תביעת זיר"ה לחסימת אתרים להורדת פופקורן טיים

אולי יעניין אותך גם

בית המשפט המחוזי בתל-אביב דחה את תביעת זיר"ה, שדרשה לחסום אתרים המאפשרים להוריד את תוכנת "POPCORN time". זיר"ה (זכויות יוצרים ברשת האינטרנט) בע"מ היא חברה המאגדת שורה של גופים המפיקים ומפיצים תכני וידאו ואח' ועוסקת באכיפת זכויות קניין רוחני. בתביעתה, טענה זיר"ה כי השירות פופקורן טיים הוא שירות מפר המעמיד לרשות הציבור, או משדר לציבור, סדרות טלוויזיה, סרטים, תרגומים בעברית ומוסיקה, המהווים יצירות מוגנות שזכויות היוצרים בהן נתונות לזיר"ה ולגופים החברים בה, או שהזכות הבלעדית להפצתן או שידורן בישראל או תרגומן לעברית, מסורה לחברי זיר"ה.

בחודש יולי 2015 הורה בית המשפט על ביטול הצו הארעי שניתן על-ידו כחודשיים מוקדם יותר, שהורה לשש ספקיות גישה לאינטרנט "לנקוט באמצעים הטכנולוגיים שבידן, על-מנת לחסום את הגישה מישראל לשמות המתחם ו/או כתובות האתרים המפרים... כך שלגולשים מישראל לא תהיה כל אפשרות להתקשר ו/או לגלוש ו/או להתחבר לשם המתחם ו/או לאתרים המפרים" המאפשרים גישה ושימוש בשירות "POPCORN time".

כעת, דחה בית המשפט את התביעה העיקרית, בין השאר כיוון שזהות מפעיל האתרים נותרה עלומה וכיוון שלא ניתן לקבוע האם בפעולותיו הפר את זכויות היוצרים של התובעות מבלי שנשמעה עמדתו. בשולי הדברים מתח השופט מגן אלטוביה ביקורת חריפה על תזכיר החוק שפרסם משרד המשפטים לתיקון חוק זכות יוצרים, התשס"ח-2007. בהתייחס לתזכיר החוק, ציין השופט אלטוביה כי "לא מצאתי בתזכיר התייחסות לכלים כלכליים העשויים להוות תמריץ שלילי עדיף על חסימתם של אתרים מפרים". השופט אלטוביה הוסיף כי "איסור פירסום מסחרי באתרים מפרים עשוי לשמוט בסיס כלכלי מתחת לאתרים מעין אילו" וכן "איתור המפרסמים אינו מוקשה כאיתור מפעילי אתרים מפרים".

רק לפני כחודש קיבל השופט אלטוביה החלטה שונה בהליך נוסף בו מעורבת זיר"ה, עת הורה לספקיות הגישה לאינטרנט לחסום את האתר sdarot.tv. ההבדל בין המקרים הוא כי בהחלטה בעניין "סדרות" הגורם המפר אותר וזכה ליומו בבית המשפט. מקור: כלכליסט (מאת עומר כביר). לעיון בפסק-הדין: ת"א 37039-05-15 זיר"ה (זכויות יוצרים ברשת האינטרנט) בע"מ ואח' נ' פלוני אלמוני ואח'.