'קוף שצילם סלפי הוא בעל זכויות היוצרים בתמונה'

אולי יעניין אותך גם

בשנת 2011 ערך צלם הטבע הבריטי, דיוויד סלייטר, מסע לאינדונזיה, במטרה לצלם את קופי המקוק השחור. במהלך ההכנות לצילומים, חטף אחד הקופים את מצלמתו של סלייטר וצילם בעזרתה מספר צילומי "סלפי" מרהיבים ומיוחדים. צילומי הסלפי של אותו קוף כבר עמדו בעבר במוקד מחלוקת משפטית. סלייטר, שטען שהוא בעל זכויות היוצרים בצילומים, איים לנקוט בהליכים משפטיים כנגד קרן ויקימדיה, מפעילת האנציקלופדיה החופשית ויקיפדיה, בטענה כי זו מציגה את הצילומים תוך הפרת זכויותיו. ויקימדיה, מנגד, טענה כי הצילומים מצויים בנחלת הכלל משום שצולמו על-ידי קוף והאחרון אינו יכול להיות הבעלים של זכויות היוצרים בצילומים, כיוון שאינו בן אנוש.

בשנת 2014 פרסם משרד זכויות היוצרים האמריקאי הבהרה ולפיה צילומים שצולמו על-ידי בעלי חיים אינם זכאים להגנת זכויות יוצרים לפי הדין האמריקאי ולפיכך לא יתאפשר רישום שלהם.

בימים האחרונים עלה נושא תמונות הסלפי של קוף המקוק פעם נוספת על סדר היום הציבורי, שעה שארגון זכויות בעלי החיים PETA (ר"ת של אנשים למען יחס מוסרי לבעלי חיים) החליט לתבוע את סלייטר וצדדים נוספים בבית המשפט הפדראלי בקליפורניה, בשמו של קוף המקוק שצילם את הצילומים. בתביעתה, טוענת PETA כי יש להכיר בקוף המקוק כבעל זכויות היוצרים בצילומים שיצר, לרבות זכותו לכל ההכנסות הנובעות מהצילומים הללו. בנוסף, מבקשת PETA להכיר בה כגוף שינהל את זכויותיו של הקוף בצילומים, ומכל הכנסה הנובעת מהם, לטובתו של הקוף שצילם את הצילומים וקופים אחרים בשמורה האינדונזית בה צולמו. סלייטר ציין כי הוא נעצב מאוד מתביעתה של PETA, משום שהוא רואה עצמו כפעיל למען זכויות בעלי חיים. מקור: The Guardian.