המחוזי בתל-אביב: בוקינג.קום כפופה לבתי המשפט בארץ

אולי יעניין אותך גם

חברה בינלאומית המנהלת את עסקיה באמצעות האינטרנט תבוא להתדיין במקום שבו נמצאים לקוחותיה ולא להפך. כך קבע בית המשפט המחוזי בתל-אביב קבע בהחלטה הנוגעת במישרין לחברת Booking.com ההולנדית. ההחלטה ניתנה במסגרת בקשה לאישור תובענה ייצוגית נגד שירות הזמנת המלונות המקוון. 

התובע הייצוגי, דוד חוטה, טען כי בוקינג, המפעילה אתר להזמנת שירותי מלונאות המותאם גם לשפה העברית, מטעה את הגולשים מישראל, כאשר המחיר המוצג באתרה לחדרי מלון בישראל אינו כולל את רכיב המע"מ, בניגוד להוראות חוק הגנת הצרכן. 

חוטה המציא את מסמכי התביעה לחברת Booking.com Israel Online Hotel Reservations Ltd, שמקום מושבה בת"א, וביקש להכיר בהמצאה זו כהמצאה כדין לחברת Booking.com B.V ההולנדית, בהתאם לתקנות סדר הדין האזרחי. השופטת עינת רביד דחתה בקשה זו וקבעה כי חוטה לא עמד במבחן "אינטנסיביות הקשר" הנדרש על-מנת לקבוע כי החברה הישראלית תביא את כתבי בי הדין לידיעת בוקינג.

בית המשפט קבע כי על השירות שמציע אתר בוקינג חלים "תנאי השימוש" המפורסמים בו, במסגרתם בוקינג מסדירה במפורש את נושא "חברות התמיכה" דוגמת החברה הישראלית. בוקינג דאגה לקבוע במפורש כי החברה הישראלית אינה מוסמכת לקבל כתבי בי דין עבורה ולכם היא אינה יכולה לשמש כמורשה למסירת מסמכי התביעה. נקבע כי אין מחלוקת כי החברה הישראלית עוסקת אך ורק בתמיכה טכנית בבתי המלון וכי גרסתו של נציג בוקינג היתה ברורה ולפיה החברה הישראלית אינה משמשת כלל כנציגות והקשר בין החברות אינו אינטנסיבי.

בקשתו החלופית של חוטה היתה כי בית המשפט יתיר לו להמציא את מסמכי התביעה לבוקינג בהולנד, בהתאם לתקנה 500 לתקנות סדר הדין האזרחי. מאידך, 
בוקינג טענה כי התובענה צריכה להתברר בהולנד ולפי הדין ההולנדי, בשל תניית השיפוט וברירת הדין המצויה בתנאי השימוש.

בית המשפט נעתר לבקשה זו של חוטה והפנה להחלטה שניתנה לאחרונה בעניין חברת התשלומים המקוונים PayPal [ת"צ 39292-04-13]. במקרה זה נקבע כי תנייה דומה באתר פייפאל, המפנה לסינגפור ולדין הסינגפורי, היא תנייה מקפחת לפי חוק החוזים האחידים. 

בית המשפט ציין ביחס לבוקינג כי מדובר בחברה הנותנת, באמצעות האינטרנט, שירות למאות אלפי ישראלים. לצורך כך היא מקיימת אתר אינטרנט בעברית המיועד לישראלים ואף נותנת שירותי תמיכה המיועדים לקהל לקוחותיה בישראל. במצב זה, חיוב לקוחות בוקינג להתדיין בביהמ"ש בהולנד ולפי הדין ההולנדי, היא באופן מובהק הוראה שכל תכליתה לחסום את דרכם של הלקוחות לממש את זכויותיהם כלפי המשיבה.

עוד נקבע כי יש לדחות את הטענה כי הפורום ההולנדי הוא הפורום הנאות לפי מבחן מירב הזיקות. מדובר בנושא ישראלי מובהק משום שעילת התביעה מתייחסת רק ללקוחות הישראליים של בוקינג, אשר רק לגביהם נטען כי החברה אינה מיישמת את הוראות חוק הגנת הצרכן הישראלי הקובע כי על המחיר המפורסם לכלול את המע"מ וזאת כאשר בוקינג מפעילה את האתר, בין היתר, בישראל, בעברית ופונה ללקוחות ישראלים. בסופו של יום, ההמצאה לידי החברה הישראלית בוטלה והותר לחוטה להמציא את הבקשה לאישור התובענה הייצוגית לבוקינג, לפי כתובתה בהולנד. לעיון בהחלטה המלאה [ת"צ 19529-06-14 חוטה נ' Booking.com B.V ואח'. ניתן ביום 19.7.2015].