אבחנה ראשונה להלכת אראו

אולי יעניין אותך גם

בהחלטה שנחשבת כמפלה לרשתות השידור האמריקאיות, קבע בית משפט פדראלי בקליפורניה כי השירות Dish Anywhere, המאפשר למשתמשיו לצפות בתוכניות טלוויזיה חיות באמצעות מכשירי קצה חכמים (סמארטפונים, טאבלטים), אינו מפר את זכויות היוצרים של גופי השידור. 

בהחלטתו דחה בית המשפט את טענתה של רשת השידור Fox, לפי שירותיה של Dish אינם שונים משירותי שירות הסטרימינג Aereo ז"ל, שביחס אליו קבע בית המשפט העליון בארה"ב כי הוא מפר את זכויות היוצרים של רשתות השידור (אראו אפשרה למנוייה לצפות בשידורי רשתות הטלוויזיה בסטרימינג ברשת, באמצעות מנגנון טכנולוגי של אנטנות ממוזערות שתוכנן בקפידה כדי להתמודד עם טענות להפרת זכויות יוצרים).

זו החלטה ראשונה בארה"ב המאבחנת את הלכת Aereo ובמובן זה היא מהווה ניצחון לשירותים המספקים לצרכנים דרכים חדשות לצפות בתוכניות טלוויזיה באמצעות מכשירי הקצה שברשותם (כאשר רשתות השידור סבורות מטבע הדברים כי פעולה מסוג זה דורשת את אישורן, בכפוף לתשלום הולם).

השופטת Dolly M. Gee קבעה כי בניגוד ל-Aereo, הטכנולוגיה של Dish (המכונה sling) אינה מהווה שידור פומבי ואינה מפרה זכויות יוצרים, הואיל והצרכנים ממילא מחזיקים בתוכניות באופן חוקי והם שולטים בשידור שלהן למכשירי הקצה שלהם באמצעות חומרה המצויה בביתם. ההחלטה קובעת כי הפונקציה העיקרית של שירותי Dish היא לשדר תוכניות המצויות ממילא באופן לגיטימי בחומרה המצויה בביתו של הצרכן (כגון מכשיר DVR), למכשיר קצה של הצרכן המחובר לאינטרנט.

פוקס הגישה את תביעתה נגד השירות בשנת 2012 וטענה כי השירות, המאפשר להקליט באופן אוטומטי את כל תוכניות ארבעת רשתות השידור הגדולות בשעות השיא, מפר את זכויות היוצרים שלה וכן את הסכמי הרישיון שלה. בפרט, הלינה פוקס גם על התכונה של השירות המאפשרת למתשמשיו לצפות בתוכניות המוקלטות ללא פרסומות (שירות זה נקרא AutoHop). ביחס לשירות זה, קבע ביהמ"ש כי העותקים שיוצר השירות מהתוכניות בכדי לאפשר לצפות בהן ללא פרסומות, הוא "שימוש הוגן", בהתאם להלכת סוני הידועה של בית המשפט העליון האמריקאי שעסקה בקלטות ה- Betamax של סוני. ביהמ"ש קבע כי ההפסדים העלולים להיגרם לפוקס בגלל השירות ביחס, לשוק המשני של התוכניות שהיא משדרת, הם ספקולטיביים.

פוקס מסרה בתגובה כי היא מאוכזבת מחלקי ההחלטה שדחו את טענותיה ביחס להפרת זכויות יוצרים, אך כי היא מרוצה מכך שתביעתה תימשך ביחס לטענותיה החוזיות אודות הפרת ההסכם ביחס להפצת שידוריה. "התיק אינו עוסק ומעולם לא עסק בזכויות צרכנים או בטכנולוגיות חדשות. הוא עסק מאז ומתמיד בהגנה על יצירות מקוריות מפני ניצול ללא הרשאה", מסרה החברה. מנגד, יועצה המשפטי של Dish מסר כי "הצרכנים הם המנצחים" של ההחלטה. מקור: Bloomberg (מאת אדוארד פטרסון).