הכנסת: חסימת אתרים כנראה רק בצו שיפוטי מוקדם

אולי יעניין אותך גם

ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת קיימה הבוקר (רביעי, 19.11.2014) דיון בנושא הצעת חוק הגבלת השימוש במקום לשם מניעת ביצוע עבירות (תיקון מס' 2), התשע"ד-2014, לצורך הכנתו לקריאה שנייה ושלישית. מהדיון עולה שהחוק, לכשיתקבל, יקבע לבסוף כי כדי לחסום גישה לאתר יהיה צורך בצו שיפוטי מוקדם. הוועדה החליטה לקיים דיון נפרד על ההצעה המאפשרת לקצין משטרה להורות על חסימת הגישה לאתרי אינטרנט העוסקים בסחר בסמים, פדופיליה והימורים.

לפיכך, הצעת החוק תפוצל לשתיים. האחת עוסקת בסגירת מקומות פיזיים ששימשו לביצוע עבירות והשנייה בחסימת גישה לאתרים בהם מתקיימת פעילות עבריינית. נציגת משטרת ישראל, עו"ד לילית טייבר, טענה שחסימת האתרים לא תבוא במקום המאבק בביצוע העבירות עצמן ושהחסימה תתבצע בטכנולוגיה המסירה את החשש מפני חסימת אתרים תמימים.

נציגי הרשות למלחמה בסמים קבלו על כך שהצעת החוק אינה מאפשרת חסימת אתרים המציעים למכירה סמים קלים והביעו חשש שאתרים יציעו למכירה סמים קלים לצד סמים קשים כדי להימנע מסגירתם. עוד נמסר כי מכירת סמים הופכת לרווחת יותר ויותר באינטרנט וכי היא מחליפה את מכירת הסמים בקרנות רחוב חשוכות. הסם מגיע ל"צרכנים" עם שליח. עיקר הבעיה הוא ב"סמי פיצוציות" אשר מאוד רווחים באינטרנט וניתן לאתר אותם בחיפוש קל בכל דפדפן.

חברת הכנסת מירב מיכאלי אמרה כי אין לה שום בעיה עם היבטים של פגיעה בחופש הביטוי בחסימת אתרים, אך כי היא מוצאת פגם חמור בכך שהחסימה אינה פותרת כלל את העבירה וזו תמשיך להתרחש מאחורי החסימה.

law.co.il מזכיר כי הצעת החוק גובשה ופורסמה במהירות, לאחר שבחודש מרץ 2013 קבע בית המשפט העליון כי למפקדי מחוזות במשטרת ישראל לא נתונה הסמכות להורות לספקיות הגישה לאינטרנט לחסום את הגישה לאתרי הימורים. בכך, דחה בית המשפט העליון את ערעור המדינה על החלטת בית המשפט לעניינים מנהליים בת"א וקיבל את עמדת איגוד האינטרנט הישראלי (ע"ר) כי אין למשטרה סמכות להורות כך.