העליון האמריקאי: אראו מפר זכויות יוצרים

אולי יעניין אותך גם

שירות הסטרימינג החדשני "אראו" מפר את זכויות היוצרים של רשתות השידור האמריקאיות - כך פסק היום בית המשפט העליון האמריקאי, ברוב של 6 שופטים נגד דעתם החולקת של 3 שופטים. כזכור, אראו מאפשרת למנוייה לצפות בשידורי רשתות הטלוויזיה בסטרימינג ברשת, באמצעות מנגנון טכנולוגי של אנטנות ממוזערות שתוכנן בקפידה כדי להתמודד עם טענות להפרת זכות יוצרים.

טענתה העיקרית של אראו היתה שהשירות מקצה לכל משתמש בנפרד אנטנה ייעודית ממוזערת לקליטת שידורי הטלויזיה ולכן אין מדובר ב"ביצוע פומבי" החייב ברישיון מבעלי הזכויות (רשתות הטלויזיה) אלא בשימוש פרטי מותר. בית המשפט העליון בארצות-הברית דחה את הטענה והדגיש כי האופן הטכני שבו מיושם השירות של אראו לא משנה את מהותו מנקודת מבט דיני זכויות יוצרים. אראו, לטעם בית המשפט, ניצב בקו אחד עם שירותי טלויזיה בכבלים, שעורכים "ביצוע פומבי" לשידורי רשתות הטלויזיה. מאחר שחוק זכויות יוצרים האמריקאי מחייב את חברות הכבלים בתשלום תמלוגים לרשתות הטלוויזיה בתמורה לרישיון לביצוע פומבי, גם "אראו" חייבת ברישיון ובתשלום הנדרש עבורו.

פסק הדין מסיים מאבק משפטי שהתפזר בין כמה ערכאות פדרליות נמוכות יותר, שמרביתן צידדו בשירות הסטרימינג החדשני. הוא גם מטיל צל כבד על עתידו של אראו: יתכן שהשירות יסגר כליל במקום שיעלה את דמי המנוי למשתמשים על מנת לכסות את עלות התמלוגים שעליו לשלם לרשתות השידור. חודשים לפני פסק הדין, מנכ"ל אראו סיפר שהשירות ייסגר אם העליון יפסוק נגדו, אך באראו טרם הגיבו לפסק הדין הטרי. מקור: The Verge (מאת: ג'ייקוב קסטרנקס) {לעיון בפסק הדין המלא: American Broadcasting Companies, Inc. v. Aereo, Inc}