סוכנות בריטית חשאית מצותת לכל תעבורת המידע באינטרנט

סוכנות הביון הבריטית GCHQ, המקבילה ל-8200 בישראל ול-NSA האמריקאית, הצליחה להתחבר לשדרת הסיבים האופטיים המוליכה את תעבורת האינטרנט בעולם ולצותת באופן זה לכל תעבורת הרשת. הסוכנות משתפת במידע את ה- NSA. כך חושף הגארדיאן הבריטי.

המבצע מתנהל זה 18 חודשים תחת שם הקוד טמפורה. המידע הנאסף במסגרתו נשמר למשך 30 יום שבמהלכם הוא מנותח. האופרציה כולה התנהלה בחשאי כמובן, וללא פיקוח או ביקורת ציבוריים. במאי אשתקד הוקצו לפרוייקט 300 מנתחי מידע של GCHQ ועוד 250 מה- NSA. לדברי הגארדיאן, 850,000 (נכון, שמונה-מאות וחמישים אלף) עובדים וקבלנים של NSA הם בעלי הרשאת גישה לבסיס הנתונים של GCHQ. הסוכנות הבריטים אוספת יותר מידע מזה של כל שאר הסוכנויות המערביות המשתפות פעולה בניטור תעבורת האינטרנט - ארה"ב, קנדה, אוסטרליה וניו-זילנד שחברו לבריטניה.

המידע ש-GCHQ מיירטת כולל הקלטות של שיחות טלפון, תוכנן של הודעות דואר אלקטרוני, פרסומים בפייסבוק והיסטורית הגלישה ברשת של משתמשים. הוא אינו מוגבל למעקב אחר חשודים מסוימים. קיום התכנית נחשף בפני הגארדיאן על ידי אדוארד סנודן, מי שגילה לא מכבר את PRISM, המקבילה האמריקאית לאיסוף מאסיבי של מידע באינטרנט. לדבריו, ה- GCHQ גרועים מארצות-הברית.

המסמכים שהוצגו לעיתון מלמדים שהסוכנות יירטה מדי יום 600,000,000 פעולות טלפון וצותתה ל-200 כבלים אופטיים, והיא יכולה לעבד את המידע לפחות מ- 46 מהם בכל רגע נתון.