ארה"ב: איסוף סיטונאי של מידע אישי ללא צו שיפוטי

אולי יעניין אותך גם

מסמכים שנחשפו בימים האחרונים הכוללים מידע על פרויקטים מסווגים למעקב ואיסוף מודיעין באינטרנט וברשתות סלולר, מבית הסוכנות לביטחון לאומי בארצות-הברית (NSA) ומקבילה הבריטי - המטה הממשלתי לתקשורת (GCHQ) - מעוררים סערה ציבורית בארצות-הברית. המידע שנחשף מגלה שהסוכנות האמריקאית הפעילה במשך שנים פרויקט בשם 'פריזמה' לאיסוף מידע אישי מחשבונות משתמשים, ובכלל זה תכני וידאו, צילומים, תכתובת דואר אלקטרוני ומסמכים נוספים, המאוחסנים בשרתים האמריקאיים של חברות הענק מיקרוסופט, יאהו, גוגל, פייסבוק, סקייפ, יו-טיוב, אפל ועוד.

איסוף המידע נעשה באמצעות חיבור ישיר בין הסוכנות האמריקאית לשרתי החברות, באופן שאפשר לסוכנות ליטול מידע בהיקפים נרחבים ללא בקרה פרטנית בכל מקרה ומקרה. הפעלת הפרויקט נעשתה מכוח תיקוני חקיקה מיוחדים שאישר הקונגרס בשנים 2007 ו-2008 ובאישור בית המשפט הפדרלי המיוחד לאיסוף מודיעין. דיוניו של בית המשפט, ה-Foreign Intelligence Surveillance Court, מתנהלים במעמד צד-אחד (בנוכחות נציגי הממשל בלבד) וכמעט כל החלטותיו נותרות חסויות.

בית המשפט אישר את הפעלת הפרויקט לאחר שהשתכנע שהממשל נוקט אמצעים סבירים כדי למזער את האפשרות שאגב איסוף המודיעין על אזרחים זרים, הפרויקט יאסוף מידע אישי גם על אזרחים אמריקאיים. אגב כך, נחשף בימים האחרונים צו שהוציא לפני כמה שבועות בית המשפט המיוחד, לבקשת הבולשת והסוכנות לביטחון לאומי. הצו מחייב את "ורייזון", אחת ממפעילות הסלולר הגדולות בארצות-הברית, למסור לסוכנות, על בסיס יומי למשך כמה חודשים, מידע מנתוני ה"מעטפת" של כל שיחות הטלפון העוברות במרכזיות החברה (ללא חשיפת תוכן השמע של השיחות).

ראש המודיעין הלאומי בארצות-הברית הצדיק את קיומו של 'פריזמה', בנימוק כי הפרויקט מאפשר לממשל לאסוף מודיעין יקר מפז. הוא גם גינה את הדפלת המידע וטען כי החשיפה מסכנת את ביטחונם של אזרחי ארצות-הברית. מנגד, ארגוני זכויות אדם הביעו דאגה עמוקה מהפגיעה הקשה בפרטיות המשתמשים. מקצת החברות ששמן נקשר בפרויקט הגיבו אף הן לחשיפה. מנהל אבטחת המידע הראשי של פייסבוק ודובר אפל הכחישו (בהודעות נפרדות) כי החברות העניקו לממשל גישה ישירה לשרתיהן. מארק צוקרברג, מייסד הרשת החברתית, הדגיש בהודעה שפירסם כי אם לפייסבוק יימסר צו-גורף, כפי שעל-פי הדיווח נמסר לורייזון, החברה תיאבק בצו באופן אגרסיבי. מקורות: הוושינגטון פוסט (מאת: בארטון גלמן ולאורה פויטרס) והגרדיאן (מאת: גלן גרינוולד).