חוק חדש באילינוי עשוי להזניק מחירי מוצרים ברשת

ביום ה' האחרון, אישר בית הנבחרים של מדינת אילינוי בארה"ב חוק חדש (ה- Main Street Fairness Act), שמטרתו, בין היתר, להגדיל ההכנסות ממסים בגין מכירת מוצרים באמעצות רשת האינטרנט. במידה ויאושר החוק בשאר בתי המחוקקים במדינה, יוטל מס בגובה 6.25% על חברות המוכרות מוצרים ברשת ושהינן בעלות נוכחות פיזית באילינוי או לחילופין עובדות עם שותפים עסקיים (affiliates) תושבי אילינוי. החוק, שזכה לכינוי Amazon Law,  אינו יוצר מס חדש אלא מנסה "לסתום חור" בחוק הקיים, בכך שהוא מטיל מס על חברות גם אם לאלו אין נוכחות פיזית במדינה. החוק זוכה לתגובות קשות מצד חברות הסחר האלקטרוני הגדולות. כך למשל, אמאזון הודיעה לשותפיה העסקיים כי במידה והחוק יעבור, יופסקו כל תוכניות השותפים עם תושבי המדינה (כפי שהודיעה גם ביחס לשותפיה במדינת קליפורניה). אין זו הפעם הראשונה שמחוקק חוק מסוג זה באחת ממדינות ארה"ב. כך למשל, בשנת 2008 נחקק חוק דומה במדינת ניו-יורק, שדרש שכל חברה הנמצאת מחוץ לגבולות המדינה ומרוויחה יותר מ-10,000 דולר בשנה משותפיה העסקיים הנמצאים בתוך המדינה, תגבה מיסים ישירים משותפים אלו ותעבירם למדינה. הסיבה להרחבת מודל המיסוי, כך שיחול גם על שותפים עסקיים, נובעת ממגבלה משפטית קיימת, לפיה מדינה רשאית לגבות מיסים רק מחברות להן נוכחות פיזית באותה המדינה. עד היום, כדי לענות על הדרישה ל"נוכחות הפיזית" של החברה, דרשה המדינה להוכיח כי יש לחברה משרדים ועובדים באותה המדינה. אך כיום, המחוקקים מנסים להרחיב את ההגדרה כך שתכלול גם שותפים עסקיים. מקור: Billboard.biz.