קנדה: אושר 'היטל איי-פוד'

אולי יעניין אותך גם

רשות זכויות היוצרים בקנדה (CBC) קבעה ביום חמישי כי יש להטיל היטל על נגני מוזיקה וכרטיסי זכרון שיימכרו בקנדה. ההיטל ישולם ליוצרים ונועד לפצותם על אובדן התמלוגים כתוצאה מהעתקה פרטית של יצירותיהם. ההחלטה, שהתקבלה בעקבות הצעה של ארגון פרטי המייצג בעלי זכויות יוצרים בקנדה (CPCC), מתייחסת להיטלים שייגבו בשנים 2008-2009. המשמעות היא שרוכשי נגני מוזיקה וכרטיסי זכרון בקנדה ייאלצו לשלם, תוספת למחיר המוצר.

גובה ההיטל ייגזר מנפח הזיכרון של המוצר המהווה אינדיקציה למספר השירים שניתן לאחסן בו. בפברואר השנה דווח כי ה-CPCC דרש כי גובה ההיטל ינוע בין 5 ל-75 דולר קנדי. עדיין לא פורסם שיעור ההיטל החדש אך בהחלטה קודמת, שנפסלה בסופו של דבר, הוצע שסכום ההיטל יהיה 2 דולר עבור אמצעי הקלטה בעל נפח זיכרון של עד 1 גיגהבייט, 15 דולר לאמצעי היכול לאגור בין 1 ל-10 גיגהבייט ו-25 דולר לאמצעי בעל נפח גדול מ-10 גיגהבייט.

ההחלטה קודמת נפסלה כאמור ב-2004 על ידי בית המשפט הפדרלי לערעורים אשר קבע כי אמצעים אלה אינם מהווים אמצעי הקלטת אודיו בהתאם סעיף 79 לחוק זכויות היוצרים הקנדי (המקור החוקי לגביית ההיטל). בהחלטתו דאז, בית המשפט לא התייחס לגובה ההיטל. חלק נכבד מהחלטתה הנוכחית של הרשות מוקדש להוכחה כי נגני מוזיקה וכרטיסי הזיכרון אכן עונים על ההגדרה של אמצעי ("Medium") בחוק זכויות היוצרים הקנדי. נותר לראות האם גם הפעם תוביל התערבות בית המשפט לפסילת ההחלטה. יש לציין שקנדה אינן המדינה היחידה בה קיים היטל על נגני מוזיקה ואמצעי זיכרון, וישנן מספר מדינות באירופה שבהם כבר נקבע היטל על נגני מוזיקה וכרטיסי זכרון. מקור: ArsTehcnica.com