ישראל: ביטול מכרז אינטרנטי בשל טעות קולמוס

אולי יעניין אותך גם

בית המשפט לתביעות קטנות בתל-אביב נדרש לאחרונה לבחון סוגיות משפטיות הנוגעות לסחר באינטרנט. עניינה של התובענה במכרז אינטרנטי לרכישת מכשיר טלוויזיה. התובע זכה במכרז לאחר שהגיש הצעה על-סך 2,905 ש"ח, כאשר במסמך אישור הזכייה צויין כי מחיר המחירון של הטלוויזיה הוא כ-30,000 ש"ח. הנתבעת, המפעילה את האתר, טענה כי במכרז נפלה טעות, הואיל ודגם הטלוויזיה שפורסם באתר כלל אינו קיים וביטלה את העסקה לאור סעיף בתקנון האתר המתיר לה לעשות כן, במקרה של טעות קולמוס במחיר או בתיאור המוצר.

השופט אריה אטיאס קבע, כי לביהמ"ש הסמכות המקומית לדון בתביעה וזאת לאור המקום שאליו היה צריך לספק את הטלוויזיה. לדבריו: "ספק המציע למכירה סחורה באינטרנט צריך להיות ער לכך שסחורתו עשויה להגיע למעשה לכל מקום, ובוודאי לכל מקום בארץ ולפיכך הוא עשוי להידרש להתדיין במקומות בהם אמורה להתבצע ההתחייבות או אמור להיות מסופק הנכס.

לגוף הענין, קבע אטיאס כי התובע קרא והסכים לסעיף בתקנון האתר, המאפשר לנתבעת לבטל את המכירה במקרה של טעות קולמוס. התביעה נדחתה הואיל ולא הוכח שנגרם לתובע כל נזק בעקבות ביטול המכירה והואיל והנתבעת ביטלה את חוזה הרכישה כדין ובתום לב ולאחר שלא נסתרו טענותיה בדבר טעות הקולמוס (תק 5331/06 לחמי סער נ' אלקטרו-שופ בע"מ).