ת"א 1147-09 ד"ר רוני מוסקונה נ' פרופורציה פי.אם.סי בע"מ ואח'

אולי יעניין אותך גם

(פסק-דין, מחוזי ת"א, השופט יהודה פרגו): התובע הוא מנתח פלסטי. הנתבעות 1-2 עוסקות בתחום הכירורגיה הפלסטית. התובע טען כי הנתבעות רכשו את שמו, "רוני מוסקונה", כמילת מפתח בשירות Google Adwords, והיא משמשת כטריגר להצגת מודעות פרסומת מטעמן בדף תוצאות החיפוש. הנתבעות טענו כי הקישור בין מילת המפתח לבין הפרסום הוא קישור פנימי, הנובע מהאלגוריתם של גוגל וכי במודעות אין כל אזכור של התובע. הצדדים הסכימו כי הדיון יתמקד בסוגיית הפגיעה בפרטיות בלבד. נפסק -
  • אתר גוגל משמש כמנוע חיפוש לאתרים באינטרנט, באמצעות שימוש בשאילתות חיפוש "מילות מפתח", המניבות שורת קישורים לאתרים המתאימים. מדובר במנוע חיפוש מוכר ונפוץ. אתר גוגל מציע, בין שאר שירותיו, גם שירותי פרסום, לרבות השירות AdWords.
  • התובע מלין על השימוש במילים "רוני מוסקונה" ללא הסכמתו, כמילות חיפוש/מפתח. לטענתו, יש בכך פגיעה בפרטיות לפי סעיף 2(6) לחוק הגנת הפרטיות, הקובע כי פגיעה בפרטיות היא "שימוש בשם אדם, בכינויו, בתמונתו או בקולו לשם רווח". ביהמ"ש אינו סבור כי פרטיותו של התובע נפגעה או הופרה בשימוש שנעשה במילות המפתח "רוני מוסקונה" כהכוונה ללוח מודעות בו מופיעים אתרים נוספים.
  • הקלדת מילות מפתח אלו העלתה את האתר הפרטי של התובע, לצד אתרים אחרים, שלתובע אין בעלות עליהם והוא אינו אחראי לתוכנם, לרבות אתרי "קישורים ממומנים" שמציעים שירותים דומים לשירותי התובע. "קישורים ממומנים" אלו מופיעים בצד לוח המודעות, כשקו מפריד בינם לבין שאר האתרים. קצפו של התובע יצא על כך שלצד אתרו הפרטי, מופיעים "קישורים ממומנים" של מתחריו. אין התובע מלין על הופעתם בלוח המודעות של אתרים אחרים בהם מופיע או מאוזכר שמו. אם לטענת התובע אסור שיופיעו על לוח מודעות זה אתרים נוספים נוסף לאתרו הפרטי, מדוע אין הוא מלין על הופעתם של אתרים אלו. דינם של האתרים, ה"קישורים הממומנים", כדין כל האתרים האחרים. אין התובע יכול למנוע את הופעתם על לוח מודעות זה, גם אם מדובר באתרים של מתחריו.
  • המידע על לוח המודעות מופיע בצורות שונות. מדובר בכללים ברורים וידועים לכל משתמש באתרי החיפוש ובוודאי שגם לתובע, שביקש באמצעותם להביא מידע פרסומי לציבור וכפף עצמו לכללים אלו. מחפש המידע יודע להבדיל ולהבחין בין סוגי המידע וההפניות המוצגות בפניו. התובע לא רכש את לוח המודעות, הוא רכש מודעת פרסום המופיעה על לוח זה, לצד מודעות ואתרים אחרים. חלקם אתרי מידע בלבד ואחרים אתרי מידע ופרסומת. לוח המודעות שייך לגוגל והיא סוברנית לפרסם על לוח זה אתרי מידע ופרסומת.
  • התובע לא רכש את מילות המפתח "רוני מוסקונה". מילות חיפוש הן חלק אינטגראלי ממנוע החיפוש, באמצעותן ניתן לאתר את המידע המבוקש. מילים אלו הן נחלת הכלל. התובע אינו יכול לתבוע בעלות או ייחודיות בשימוש במילות מפתח כלשהן, גם אם מדובר בצירוף אותו בחר בעצמו וגם אם מילים אלו מרכיבות את שמו. אין מניעה שאתרים נוספים, לרבות אתרי פרסום, יבקשו כי בהקלדת המילים "רוני מוסקונה" - גם האתר שלהם יופיע בלוח המודעות. ההחלטה אם להיענות לבקשה מסורה לאתר החיפוש ובמקרה דנן - גוגל. פרסום האתר האישי הפרטי של "ד"ר רוני מוסקונה" (לבקשתו) באתרי חיפוש, הפך את המילים "רוני מוסקונה" למילות מפתח ולנחלת הכלל.
  • בכללי התנהלות ופרסום אלו יש יתרונות לכל: לתובע, לאתרים האחרים, לאתר הפרסום (גוגל) ולציבור הרחב. קיים אינטרס ציבורי ממעלה ראשונה, שהמידע שיתקבל יהיה רחב ככל הניתן ולא רק מידע שהמפרסם הספציפי ביקש להביא לידיעת הציבור.
  • הופעתם של "קישורים ממומנים" על לוח המודעות בו מופיע גם אתר הפרסום של התובע, אין בה כדי לפגוע בפרטיותו. פרסומי הנתבעות מופיעים בשמן, בצד לוח המודעות, תחת הכותרת "קישורים ממומנים", בו מצויים גם פרסומים נוספים. "קישורים ממומנים" אלו מופרדים ומובחנים מאתר התוכן הפרטי של התובע. קשה להאמין שמי שמחפש את התובע באופן אישי כרופא ולשם כך הקליד את שמו, יטעה לחשוב בין התובע או אתרו הפרטי, לבין האתרים הנוספים בלוח המודעות, לרבות אתרי הנתבעות. התביעה נדחתה.