ת"פ 18951-12-19 מדינת ישראל נ' שמש

אולי יעניין אותך גם

גזר-דינו של נאשם שהתחבר מרחוק למצלמות האבטחה במכון יופי וצפה בנשים שעברו טיפולים בעירום (גזר-דין, שלום קריות, השופט יוסי טורס):

העובדות: הנאשם הורשע [הכרעת דין מיום 7.3.2021] בכל העבירות שיוחסו לו בכתב האישום - ריבוי עבירות של חדירה לחומר מחשב כדי לעבור עבירה אחרת, פגיעה בפרטיות, מעשה מגונה וכן סחיטה באיומים. הנאשם עסק בהתקנת מצלמות המאפשרות גישה מרחוק. המתלוננת היא בעליו של מכון יופי בו היא מבצעת טיפולי אסתטיקה לנשים, לרבות באזורים מוצנעים ובעיקום. במכון הותקנה מצלמה שצילמה את מיטת הטיפולים.

הנאשם, בכ-200 הזדמנויות שונות, התחבר למצלמת האבטחה באמצעות מחשב וצפה בנשים שעברו טיפולים אסתטיים במכון, ללא ידיעתן, ותוך פגיעה במזיד בפרטיותן. במקרים רבים תיעד הנאשם את המתרחש בחדר הטיפולים ושמר את הקבצים בהחסן נייד. הנאשם אף הציג עצמו בכזב כחוקר פרטי המייצג לקוחה של המכון, שהתלוננה בפניו לכאורה על צילומה בעת הטיפול. הנאשם טען בפני המתלוננת כי תוכל להימנע מהעברת המידע לרשויות אם תשלם לו 150,000 ש"ח. 

נפסק: יש לקבוע מתחם ענישה אחד לכל העבירות. האירועים אמנם התפרסו על פני תקופה ממושכת ומדובר בכמות בלתי מבוטלת של נשים שונות שנפגעו ממעשי הנאשם, אך אין בכך כדי לשנות מהמסקנה שמדובר בעבירות המקיימות את מבחן הקשר ההדוק. הערך המוגן שבעבירת פגיעה בפרטיות הוא באוטונומיה של האדם ובזכותו לפרטיות. בילוש והתחקות אחר פעולותיו של אדם פוגעים בערכים אלו. במקרה זה עצמת הפגיעה בערכים אלו גבוהה, בשל כמות הנשים המצולמות, אופי הצילום, תדירות הפעמים בהן חדר הנאשם למצלמות העסק והעובדה כי הסרטונים נשמרו על ידיו. בעבירות המעשים המגונים קיימת פגיעה, במדרג גבוה של חומרה, בפרטיותן של הנשים המצולמות, בכבודן, בשלוות חייהן, ובזכותן להחליט בנוגע לגופן ולחשיפתו בפני זרים.

העבירות תוכננו היטב. הנאשם חדר למצלמת האבטחה שבמכון באמצעות מחשבו בכ-200 הזדמנויות שונות, במשך כשנה וחצי, על-מנת לצפות בנשים שעברו טיפולים אסתטיים בעירום. הנאשם שמר עשרות סרטונים בהן נראות הנשים כשאיברי מינן חשופים. מעשים אלו נעשו לשם מטרה מינית. הנאשם אף רקם תכנית מתוחכמת להלך אימים על המתלוננת, תוך ניצול מצוקתה וממניעים כספיים ברורים. מתחם הענישה ההולם את העבירות נע בין 15 חודשי מאסר בפועל ועד 36 חודשי מאסר בפועל. מעשי הנאשם בעלי חומרה ממשית. הנאשם גילה פרצת הגנה במצלמות המכון וחילל את פרטיותן של נשים רבות למשך זמן רב. הוא לא הסתפק בכך, אלא סחט את המתלוננת תוך איומים בדבר שואה כלכלית שימיט על ראשה. בכך ניצל את מצוקתה וחששה מפני פרסום תמונות הנשים ברבים, כמו גם מעצם חשיפת העובדה שלא הייתה במקום הקפדה נאותה על סידורי האבטחה ושמירה על פרטיות המטופלות.

מדובר בהתנהגות המבטאת רשעות וציניות והיא מחייבת תגובה עונשית הולמת, בפרט לאור הקלות בה ניתן לחדור היום מרחוק למצלמות המתעדות בתי עסק ובתי מגורים ולצפות במתרחש בהם. יש לשלוח מסר חד וברור שביהמ"ש לא יגיב בסלחנות למי שפגע בדרך זו בפרטיות הזולת. כאשר מצטרפת לכך התנהגות עבריינית מובהקת בדמות סחיטה באיומים, מתקבלת תמונה ברורה של מעשה עברייני חמור המחייב ענישה הולמת. על הנאשם נגזרו 18 חודשי מאסר בפועל, מאסר על תנאי ופיצוי למתלוננת בסך 20,000 ש"ח. בנוסף, הנאשם יפצה כל אחת מהנשים שתועדו בסרטונים שהחזיק הנאשם (26 במספר) בסכום של 3,000 ש"ח.