ת"פ 36481-01-20 מדינת ישראל נ' הראש

אולי יעניין אותך גם

הנאשם ביצע מעשים בעלי אופי מיני, אך הורשע בעבירות מרמה ומחשבים (גזר-דין, שלום י-ם, השופטת ג'ויה סקפה שפירא):

העובדות: הנאשם הורשע, לפי הודאתו, בכתב אישום הכולל 20 עבירות של מידע כוזב במחשב, ו-6 עבירות של ניסיון לקבלת דבר במרמה. הנאשם התקין בטלפון שלו אפליקציית WhatsApp Business ותוכנה המאפשרת את הכפלת השימוש בטלפון על ידי יצירת משתמשים שונים עם מספרים שונים. בעזרתן, יצר משתמש נוסף במכשיר הטלפון שלו, עם מספר שונה. הנאשם פנה באמצעות המשתמש הנוסף באופן פרטי ל-20 נשים, רובן קטינות, שהיו חברות בקבוצות שונות שבהן היה חבר, וניהל עמן שיחות מיניות. במהלך השיחות הציג הנאשם מידע כוזב ביחס לזהותו, מינו וגילו, וכתב תכנים בעלי אופי מיני מובהק. בחלק מהמקרים ביקש הנאשם מבנות שיחו לשלוח לו תמונות של עצמן וחלקן עשו כן.

נפסק: הגם שמעשי הנאשם נושאים אופי מיני מובהק, הוא הועמד לדין בגין ביצוע עבירות מרמה ומידע כוזב במחשב, ולכן יש לתת את הדגש לערכים המוגנים באמצעות עבירות אלה, שהם שמירה על הרצון החופשי של אדם ויכולתו לכלכל את פעולותיו על בסיס מידע אמיתי. עבירות לפי חוק המחשבים נועדו לשמר את מעמדם של מחשבים ושל תקשורת בין מחשבים ככלים בטוחים המשמשים לביצוע פעולות יומיומיות רבות, ולמנוע את ניצולם לרעה באופן שיכביד על השימוש בהם. העבירות דרשו תכנון מוקדם והיערכות, והנאשם ביצע אותן שוב ושוב במשך כשבועיים, שבמהלכם פנה ל-20 נמענות שונות והתכתב עמן התכתבויות בעלות אופי מיני. הנאשם ניהל את ההתכתבות בצורה מתוחכמת כשהתחזה ו"התאים" את גילו ומינו לאלה של בנות שיחו.

הנאשם נקט בפעולה מתוחכמת של הכפלת המשתמש במכשיר הטלפון שלו, שנועדה לטשטש את זהותו ולמנוע את גילוי העבירות. לאחר מכן, בחלק מהמקרים, הוא מחק את תוכן השיחות באופן שיקשה להתחקות אחריהן. מרבית בנות שיחות של הנאשם היו קטינות. הדגש במעשי הנאשם הוא על המרמה וההתחזות לנער צעיר או לנערה צעירה. עם זאת, בבחינת הסיכון לנזק שכרוך במעשים, אין מנוס מהתייחסות גם להיבט המיני של השיחות שקיים הנאשם ולפגיעה האפשרית בנפשם, בשלומם ובתחושת הביטחון האישי של אלה שעמם קיים הנאשם את השיחות. הקשר עם הקטינות לא חצה את הגבול הוירטואלי. הקלות שבה מבוצעות עבירות באמצעים מקוונים, והקושי בלכידת המבצעים, הופכים את המרשתת ל"שדה מוקשים" מסוכן, המאפשר פניה למספר רב של קורבנות בקלות ובמהירות, תוך ניצול תמימות קורבנות מוחלשים, כדוגמת קטינים.

על ביהמ"ש להתייחס בחומרה למעשים מסוג זה, כדי להרתיע עבריינים פוטנציאליים [בש"פ 2065/13]. מתחם העונש ההולם את מעשי הנאשם הוא בין מספר חודשי מאסר בעבודות שירות ל-18 חודשי מאסר בפועל, לצד מאסר מותנה. בנסיבות המקרה נגזרו על הנאשם 5 חודשי מאסר שירוצו בעבודות שירות, מאסר על תנאי וכן חילוט של מכשיר הטלפון ששימש לביצוע העבירות.