עפ"ג 55718-06-21 בירו נ' מדינת ישראל

אולי יעניין אותך גם

העובדה שהקשר בין הצרכן לסוחר הסמים התקיים באפליקציה ממוחשבת אינה משנה את המהות (פסק-דין, מחוזי ב"ש, השופטים ביתן, לוין ודנינו):

העובדות: ערעור על גזר-דינו של ביהמ"ש השלום באילת [ת"פ 41972-03-20]. המערער הובא לדין, עם נאשמים נוספים, בקשר לפרשת סחר בסמים באמצעות היישומון "טלגראס", והודה באישומים שיוחסו לו. על המערער הוטל עונש של 8 חודשי מאסר לריצוי בעבודות שירות, מאסרים על תנאי, צו מבחן למשך 18 חודשים, פסילת רישיון נהיגה על תנאי, קנס בסך 7,000 ש"ח והתחייבות להימנע מעבירה. הערעור נסב על חומרת העונש שהוטל על המערער. 

נפסק: דין הערעור להידחות, בכפוף לתיקון סכום הקנס. עבירת הסחר בסמים היא מהחמורות שבעבירות הסמים. העונש הקבוע לצדה – 20 שנות מאסר, מדבר בעד עצמו. העובדה שבמקרה זה הקשר בין הצרכן לסוחר התקיים באמצעות אפליקציה ממוחשבת ולא בשיח חטוף או תנועות מוסכמות בסמטה אפלה, והסם נארז באריזה ממותגת, אינה משנה את המהות. הסמים הם אותם סמים ונזקי השימוש בהם הם אותם נזקים, וממילא הרציונל המצדיק מלחמה בתופעה עומד בעינו.

אין זה סוד שבשנים האחרונות חלק בלתי מבוטל מהסחר הקמעונאי בסמים מתנהל באמצעות הרשת. הפלטפורמות הקיימות מנגישות מאוד את הסמים לצרכנים ומאפשרות קיום סחר דיסקרטי, המותיר חתימה נמוכה מאוד, ומקשה על רשויות האכיפה להפליל את המעורבים. נגזר מכך כי יותר אנשים מרשים לעצמם לרכוש סמים והיקף הסחר בסמים הולך ומתרחב. 

הזמינות הגבוהה, השימוש הפשוט, נפוצות התופעה, והאפשרות להשגת כסף קל במהירות, גורמים לכך שלא מעט מסוחרי הסמים החדשים הם צעירים שאינם נמנים על עברייני הסמים הטיפוסיים. משכך, יש להעביר מסר ברור לכל, שסחר בסמים הוא מעשה פלילי הפסול מיסודו, ומי שיורשע בו ישלם מחיר, בראש וראשונה בכתם הנלווה להרשעה בעבירה חמורה שכזו, וגם בעונש, שיוציא את שכרו בהפסדו. המערער היה חלק מקבוצה מאורגנת שעסקה בסחר שיטתי בסמים. הקבוצה פעלה במקצועיות, מיתגה את עצמה, קידמה את מכירותיה, קיימה נוהלי פעולה מוגדרים, ונקטה בצעדים להגדרת קהל לקוחותיה ולשמירה מפני הפללת אנשיה.

מדיניות הענישה הנוהגת בעבירות הסמים החמורות היא של רצינות וחומרה, וככלל העונש עליהן כולל מאסר ממשי. חומרת מעשי העבירות של המערער ומידת אשמו של המערער מצדיקות הטלת מאסר בפועל מאחורי סורג ובריח. כך שעונש המאסר בעבודות שירות שהוטל על המערער לא רק שאינו מחמיר עם המערער אלא שהוא אף מקל עמו. עונש המאסר שהוטל על המערער מידתי ואף מתחשב, ואין מקום להתערב בו. סכום הקנס הופחת ל-3,000 ש"ח.