ת"פ 43770-04-19 מדינת ישראל נ' זרד

אולי יעניין אותך גם

עונש תקדימי לנאשם שגנב 75,000 מטבעות קריפטוגרפיים מחברו (גזר-דין, מחוזי ב"ש, השופט יואל עדן):

העובדות: הנאשם הורשע, לאחר שמיעת ראיות, בעבירות של גניבה בנסיבות מחמירות, פעולה ברכוש אסור, חדירה לחומר מחשב בכדי לעבור עבירה אחרת, ועוד. לפי האישום, הנאשם היה ידידו של המתלונן, שעסק בהשקעות במטבעות מבוזרים. המתלונן הדריך את הנאשם כיצד לבצע בעצמו סחר במטבעות כאמור. הנאשם חדר למחשבו של המתלונן שלא כדין והשיג את פרטי הגישה לארנק הדיגיטלי בו החזיק המתלונן ב-75,000 מטבעות מסוג Dash (שווים בעת הגניבה למעלה מ-6 מיליון דולר). הנאשם העביר את המטבעות לארנקים דיגיטליים שונים שפתח וגנב אותם מהמתלונן. המשטרה לא הצליחה לתפוס את המטבעות שנגנבו. 

נפסק: העבירות שביצע הנאשם הן חמורות ובוצעו בנסיבות חמורות. הנאשם גנב מטבעות דיגיטליים שבמועד האישום היו בשווי של כ-22 מיליון ₪. את המטבעות גנב מארנקו הדיגיטלי הפרטי של המתלונן, עמו הייתה לו היכרות מוקדמת. מדובר בעבירות שבוצעו בתכנון ובתחכום רב, תוך נקיטת אמצעים להסתרת ביצוען, ולהסתרת המטבעות שנגנבו. העבירות בוצעו תוך חדירה שלא כדין לחומר מחשב של המתלונן. הנזק שגרם הנאשם למתלונן הוא עצום. הנאשם פגע פגיעה כלכלית קשה ביותר במתלונן, שהשקיע במטבעות לאורך שנים את מיטב כספו וחסכונותיו. הנאשם לא השיב מאומה מהמטבעות שגנב ולא שיתף פעולה.

להתנהלות זו של הנאשם, ביחס למטבעות שגנב, משמעות ביחס לנזק ולמידת אשמו, שכן יכול היה לשתף פעולה באופן שיקטין את הנזק, או לכל הפחות ייעשה ניסיון להקטינו, אולם הוא לא עשה כן. השימוש במטבעות וירטואליים הופך להילך כלכלי-עסקי שיש להגן עליו, וקיים אינטרס ציבורי רחב היקף למנוע פגיעה בו, על מנת לאפשר יציבות וביטחון ביחס להחזקה, השקעה ומסחר במטבעות דיגיטליים. המענה העונשי לעבירות הפוגעות באפשרות ובביטחון לקיים התנהלות כלכלית באמצעות מחשב ומטבעות וירטואליים צריך להלום את מידת הפגיעה שיש במעשים אלו, בחופש להתנהלות כלכלית זו. העלייה בשימוש במטבעות וירטואליים, וככלל באמצעים ממוחשבים לצרכי השקעה ומסחר, מחייבים הגנה רחבה, אשר חלקה מבוצע באמצעות מענה עונשי הולם לביצוע עבירות הפוגעות בכך.

הנאשם אינו מגלה צל צילה של חרטה, אינו נוטל כל אחריות שהיא, אינו עושה מאומה לצמצום נזקו של המתלונן, אינו מגלה מי הם שותפיו, אשר כאמור סביר כי היו כאלו, ואינו נותן קצה ראיה אשר יכול ויהיה בה כדי להביא לצמצום הנזק. 22 מיליון ₪ נטל הוא מהמתלונן, בגניבה שביצע תוך כדי חדירה לחומר מחשב, וביצע בנוסף עבירות של איסור הלבנת הון ומיסים. על הנאשם נגזרו העונשים הבאים: מאסר בפועל לתקופה של 8 שנים, מאסר על תנאי, קנס בסך 5 מיליון ₪ ופיצוי למתלונן בסך 258,000 ש"ח.