תפ"ע 77391-12-20 מדינת ישראל נ' פלוני

אולי יעניין אותך גם

מחדלי חקירה של המשטרה הביאו לזיכוי נאשם שנחשד בביצוע עבירות מין באמצעות האינסטגרם (הכרעת-דין, שלום י-ם, השופט ירון מינטקביץ):

העובדות: נגד הנאשם (26) הוגש כתב אישום המייחס לו עבירות של מעשה מגונה בקטינה, ניסיון למעשה מגונה בקטינה והטרדה מינית של קטינה. לפי האישום, הנאשם יצר קשר עם קטינה כבת 13.5, באמצעות חשבון האינסטגרם שלו, והציג עצמו בכזב כנער בן 17. השיחה גלשה לנושאים אינטימיים, למרות המתלוננת אמרה לנאשם מה גילה. השניים המשיכו להתכתב לאורך תקופה ובמהלך השיחות הנאשם שלח למתלוננת 2 תמונות של איבר מינו.

הנאשם קבע עם המתלוננת 2 מפגשים וביקש שתבצע בו מעשים מיניים כאשר יפגשו, אך ביטל את הפגישות. הנאשם כפר במיוחס לו וטען כי לא הוא האדם שהתכתב עם המתלוננת. הנאשם לא כפר בכך שההתכתבות היתה מחשבון האינסטגרם שלו, אך לדבריו הוא אכן פתח את החשבון אך הפסיק להשתמש בו בשנת 2017 ואינו יודע מי התכתב בשמו עם המתלוננת.

נפסק: השאלה היא האם הוכח ברמה הנדרשת שהנאשם הוא האדם שהתכתב עם המתלוננת מחשבון האינסטגרם. נותר ספק, גם אם קטן, בשאלה זו. אכן החשבון נפתח על ידי הנאשם בשנת 2013 והוא נקשר למספר הטלפון הנייד שלו ולחשבון הדוא"ל שלו. עניין זה מקים כלפי הנאשם חשד ממשי, ואף למעלה מכך, כי הוא שהשתמש בחשבון במהלך שנת 2018 והתכתב עם המתלוננת. עם זאת, האופן בו חקרה המשטרה את התיק והימנעותה מביצוע פעולות חקירה בסיסיות ומתבקשות, מקשה להגיע למסקנה מחייבת לעניין זה.

החוקרים לא בדקו את חשבון הנאשם על מנת לבדוק את טענתו שלא השתמש בו בתקופה הרלוונטית. הימנעות החוקרים מלבצע פעולה זו מהווה מחדל משמעותי היורד לשורשו של עניין. ככל שהיה מוכח כי הנאשם היה פעיל באינסטגרם באותה תקופה, הדבר היה פועל לחובתו ומקשה מאוד לקבל את האפשרות שאדם אחר השתמש בחשבון. בנוסף, החוקרים טרחו וביקשו פירוט של כתובות ה-IP מהן התחבר המנוי לאינטרנט, אך הבקשה והצו הם לתקופה שכלל אינה רלוונטית. לא נעשתה כל בדיקה כדי לבדוק אם כתובות IP אלה קשורות לנאשם.

החוקרים הסתפקו בקבלת צילומי מסך של ההתכתבויות, אך נמנעו מלהעתיק את ההתכתבויות במלואן ישירות מחשבון האינסטגרם של המתלוננת. התוצאה היא, שלא ברור מהם תאריכי ההתכתבות, ההתכתבויות עצמן מקוטעות, וכל מידע נוסף שאולי ניתן היה להפיק מהן - לא הוצג. קשה לקבל דרך זו של "מיקור חוץ" של איסוף ראיות והסתפקות ב"פעולת חקירה" שביצעה המתלוננת – נערה שהיתה כבת 14 בעת הגשת התלונה. למרות שסביר להניח שהנאשם הוא שהתכתב עם המתלוננת, בשל האופן בו נחקר התיק לא ניתן לשלול את האפשרות שאדם אחר השתמש בחשבונו של הנאשם לצורך ההתכתבות. יש להורות על זיכוי הנאשם.