תפ"ח 56509-05-19 מדינת ישראל נ' לארי

אולי יעניין אותך גם

גזר-דינו של נאשם שהתחזה לצעירה באינטרנט וגרם לצעירים לבצע בעצמם מעשים מגונים ועוד (גזר-דין, מחוזי ת"א, השופטים בן יוסף, קלמן ברום וזמיר):

העובדות: נגד הנאשם הוגש כתב אישום בגין ביצוע שורת של עבירות מין במהלך קשר דרך האינטרנט. הנאשם יצר קשר עם צעירים באינטרנט והתחזה בפניהם לצעירה. במהלך ההתקשרות הוא גרם לאותם צעירים, בהסכמה שהושגה במרמה, לבצע בעצמם מעשים מגונים, מעשי סדום ועוד. הנאשם הודה במיוחס לו והורשע בעבירות שיוחסו לו בכתב האישום (המתוקן). 

נפסק: בנסיבות המעשים, קביעת מתחם ענישה אחד היא הולמת נוכח מאפייני התיק, אף שמדובר בקרבנות שונים שהפגיעה בהם אישית. הנאשם פתח חשבונות ויצר פרופילים פיקטיביים מבעוד מועד, המבוססים על דמותה של "דינה", עשה בהם שימוש באותה שיטה עבריינית תוך דפוס פעולה חוזר, דמיון יחסי במעשים וללא שוני מהותי ביניהם, כאשר הקשר עם כל הקרבנות בוצע כולו באמצעים וירטואליים. משכך ניתן לראות בפעולותיו מסכת עבריינית אחת.

הערכים החברתיים בהם פגע הנאשם נובעים מעבירות המין שביצע, בשילוב אופן ביצוען תוך התחזות והסתתרות בחסות האינטרנט. הנאשם פגע בכבודם, בפרטיות ובביטחון האישי של קרבנותיו. כן פגע בזכותם לאוטונומיה על גופם. אמנם הנאשם לא הפעיל אלימות פיזית כלפי הנפגעים ואף לא איים עליהם, אולם חלף זאת הוא פעל בתחכום, הפעיל לחצים, ותמרן את הקרבנות לבצע את זממו תוך הונאתם וניצולם לשם סיפוק יצריו. הפגיעה מתחזקת ככל שמדובר בצעירים ובפרט בקטינים שניסיון חייהם מועט יותר וקל יותר להשפיע עליהם נוכח פערי הכוחות בין הצדדים.

הנאשם גם פגע בנפשם ובאמונם של הנפגעים שעה שהציג עצמו בכזב כצעירה בהיותו ספון בביתו, הרחק מעינם של קרבנותיו, אותם "העלה ברשתו" על אף שגם הם מרוחקים פיזית ומצויים בביתם, בפרטיותם. הפגיעה בערכים המוגנים הינה בינונית-גבוהה בדגש על העבירות שחצו את שלב הניסיון. יש לדחות את טענת ההגנה כי הפגיעה בערך המוגן נמוכה הואיל והעבירות בוצעו בהסכמה וכי העבירות לא בוצעו "פנים אל פנים". אין ולא יכולה להיות מחלוקת כי לא מדובר בהסכמה חופשית. באשר לביצוע העבירות במרחב האינטרנט, כבר נפסק פעמים רבות כי אין בכך נסיבה לקולא.

המקרה כולל ריבוי עבירות מין באינטרנט, כלפי מספר לא מבוטל של 27 מתלוננים, חלקם קטינים, על פני תקופה של כשנתיים. העבירות בוצעו תוך ניצול תמימותם ואמונם של המתלוננים כי מן הצד השני של המקלדת והמצלמה נמצאת צעירה ולא גבר החפץ בסיפוק תאוותו המינית. מעשי הנאשם אמנם לא כללו מגע, כאשר זה בוצע על ידי הקרבנות כלפי עצמם. הגם שהמעשים אינם מצויים ברף הגבוה של עבירות המין בהן הורשע הנאשם, ולא כללו איומים, סחיטה, או אלימות פיזית, יש בהם כדי להסב נזקים בלתי מבוטלים לנפגעי העבירה ויש צורך להגן על הציבור ועל צעירים וקטינים בפרט, מפני ביצוע עבירות מין ברשת, תוך הסתתרות תחת זהות בדויה שיש בה להונות את הקורבנות באופן מתוכנן ומתוחכם כפי שביצע הנאשם.

נוכח מאפייני העבירות והנזקים הגלומים בביצוע עבירות מין באינטרנט, המתאפיינים בקלות ביצוע יחסית כאשר הנאשם מצוי בביתו ומרוחק מקרבנותיו, באפשרותו להתחזות תחת זהות בדויה ולהערים על קרבנותיו, פעמים רבות הקטינים הנם בבחינת "טרף קל". לא בכדי מבוצעות עבירות המין ברשת כלפי קרבנות רבים. על הנאשם נגזרו 4 שנות מאסר בפועל, מאסר על תנאי, ופיצוי בסך 2,000 ש"ח ל-17 מהמתלוננים.