ה"ת 25415-10-20 אברהים ואח' נ' יחידת הסייבר - ימ"ר מחוז צפון

אולי יעניין אותך גם

המשטרה תמשיך להחזיק במחשבים החשודים ששימשו לביצוע עבירות מחשב (החלטה, שלום טבריה, השופט יריב נבון):

העובדות: בקשה להחזרת תפוסים. במחלק סייבר צפון מתנהלת כנגד המבקשות חקירה בחשד לביצוע עבירות של חדירה לחומר מחשב שלא כדין לצורך ביצוע עבירה נוספת (חדירה למחשבי מכללת אורט בראודה). בחיפוש שנערך בבית המבקשות נתפסו מחשבים ניידים, טלפונים ניידים וכונן קשיח. המשיבה החזירה למבקשות חלק מהפריטים. המשיבה מעוניינת להמשיך ולהחזיק את המחשבים הנוספים, משיקולי חקירה, שכן המשיבה טוענת כי אלו המחשבים שבאמצעותם בוצעו העבירה לכאורה. 

נפסק: קיים חשד סביר למעורבות המבקשות בעבירות המיוחסות להן. בית המשפט התרשם כי הפריטים שנותרו ברשות המשיבה נחוצים לחקירה ולא ניתן להשיבם בשלב זה. בקשת המשיבה נתמכת היטב בחומרי חקירה שנאספו ובהשלמות החקירה אשר בכוונתה לבצע. התנהלות המשיבה עד כה הוגנת לחלוטין ואין בה שמץ של פגיעה בזכויותיהן הרכושיות של המבקשות. לא חלף זמן ניכר ממועד התפיסה.

המשיבה הפעילה שיקול דעת נכון ומידתי, במטרה להקטין ככל האפשר את הפגיעה במבקשות והחזירה לרשותן חלק מן הפריטים שנתפסו אף מעבר למה שנדרשה לעשות. עסקינן בחקירה מורכבת יחסית המחייבת ביצוען של פעולות חקירה נוספות. החקירה נוגעת למבקשות ולמעורבים רבים נוספים ומבססת קיומו של חשד סביר בשלב זה למעורבות המבקשות בעבירות הנטענות וקיומה של עילה להחזקה בפריטים שטרם הושבו.

אכן לרוב די בכך שהמשיבה תעתיק את חומרי המחשב לאחר שחדרה לתוכם ובדקה האם הם מכילים ממצאים רלוונטיים לחקירה, כדי להצדיק את השבתם לידי המבקש. אשר לקושי בדמות כלל הראיה הטובה ביותר, זה ייפתר בכך שהמבקשות תחתומנה על ויתור על טענות מסוג זה, קרי על כך שהעתק חומרי המחשב שבידי המשיבה זהה למקור. צורכי החקירה בשלב זה גוברים על זכות הקניין של המבקשות ברכושן. התפוסים שטרם הוחזרו מכילים ראיות הקשורות ישירות לחקירה ונחוצים לביצוען של השלמות החקירה. אין לבטל את האפשרות לחילוט הפריטים הללו בתום ההליך הפלילי.