ת"צ 56348-03-17 טדסה ואח' נ' Google LLC

אולי יעניין אותך גם

יש לכבד את תנאי השימוש של גוגל המפנים לדיני מדינת קליפורניה (פסק-דין, מחוזי ת"א, השופט רחמים כהן):

העובדות: המבקשים הגישו בקשה לאישור תובענה ייצוגית, שעניינה בביצוע עסקאות בחנות התוכן המקוונת של המשיבה (Google Play) באמצעות כרטיסי אשראי. בקשת האישור נסמכת על הדין הישראלי. גוגל, המשיבה, טענה כי יש לסלק את בקשת האישור על הסף, לרבות בשל "תניית שיפוט זר ייחודית" המקנה את סמכות השיפוט בכל מחלוקת על תנאי השימוש לבתי המשפט בקליפורניה ולפי הדין במדינת זו. בתגובה, טענו המבקשים כי מדובר בתנייה מקפחת בחוזה אחיד, לפי סעיף 4(9) לחוק החוזים האחידים, התשמ"ג-1982. בין לבין ניתן פסק-דינו של ביהמ"ש העליון בעניין בן חמו [רע"א 5860/16].

נפסק: לטענת גוגל, הדין החל על בקשת האישור הוא דין מדינת קליפורניה, מכוח תניית ברירת דין מפורשת הקבועה בתנאי השימוש, המהווים הסכם מחייב בין גוגל לבין המשתמשים בשירותיה. תניית ברירת הדין של גוגל דומה לתניית ברירת הדין של פייסבוק בכך שהיא מפנה לדיני מדינת קליפורניה ויש לכבדה, כפי שקבע בית המשפט העליון בעניין הן חמו לגבי תניית ברירת הדין של פייסבוק. המבקשים לא השכילו להוכיח שהכרעה בבקשת האישור על פי דיני מדינת קליפורניה תשלול מהם את האפשרות להעלות טענות כלשהן.

המבקשים היו מודעים לצורך בהגשת חוות דעת מומחה לגבי הדין הקליפורני ולשם כך ביקשו הארכות מועד פעם אחר פעם. בסופו של דבר וחרף חלוף הזמן לא הוגשה חוות דעת מומחה. בקשת האישור תימחק על הסף. המבקשים ישלמו את הוצאות המשיבה בסך 11,700 ש"ח.