תא"מ 39963-02-17 דגן נ' קווה

אולי יעניין אותך גם

כשפייסבוק הופכת זירה לניבולי פה (פסק-דין, שלום רחובות, הרשם אייל דוד):

העובדות: תביעה עיקרית ותביעה שכנגד שעניינן לשון הרע בפרסומים הדדיים בפייסבוק בין צדדים החלוקים פוליטית.  

נפסק: הרשת החברתית פייסבוק נחשבת כיום כ"כיכר השוק" החדשה. כתיבת פוסט/תגובה לפוסט בפייסבוק, מהווה פרסום לכל דבר ועניין לצורך חוק איסור לשון הרע. הנתבע כינה את התובע "חלחולת נאצית". אין מדובר בביטוי שנאמר במסגרת חילופי עלבונות הדדיים. מדובר בביטוי פוגעני המהווה לשון הרע ולנתבע לא עומדות הגנות החוק ביחס אליו. לאחר שקילת מכלול נסיבות התיק קבע ביהמ"ש כי הפרסומים נעשו בכוונה לפגוע וכי על הנתבע לפצות את התובע ב-40,000 ש"ח וכן הוצאות משפט בסך 500 ש"ח ושכ"ט עו"ד בסך 8,190 ש"ח.

הביטויים בהם השתמש התובע כלפי הנתבע, נשוא התביעה שכנגד, אינם ברמת החומרה של הביטוי "נאצי", אך הכינוי "מוזיל שואה" מהווה לשון הרע. חילופי העלבונות בין הצדדים מחייבים גם שמירה על כבודו ושמו הטוב של הנתבע. גם ביחס לביטויים אלה מתקיים יסוד הפרסום ולא מתקיימת אילו מההגנות. לשני הצדדים דעות פוליטיות מוצקות וקוטביות שהם נוהגים לפרסמן בהרחבה בפייסבוק. עם זאת, חשוב לזכור כי על-מנת ליצור שיח תרבותי אידיאולוגי תקין ומכובד, יש לשמור על שפה ראויה ונקיה. כל ויכוח על דעות שנויות במחלוקת צריך להיעשות בדרך סבירה, מקובלת ותרבותית ולא בוטה, חריפה, משפילה ומבזה.

יש לזקוף לחובת הנתבע כי הגיש את תביעתו שכנגד בחלוף שנתיים ממועד הפרסומים, במסגרת תביעה נגדית, שכן יש בכך כדי ללמד על מידת העלבון "שספג" מהתובע. התובע ישלם לנתבע פיצוי בסך 28,000 ש"ח וכן הוצאות משפט בסך 500 ש"ח ושכ"ט עו"ד בסך 2,457 ש"ח.