ת"פ 57001-09-17 מדינת ישראל נ' אבו נאג'י ואח'

אולי יעניין אותך גם

פרשת סחר במידע אישי ורפואי של מטופלים, לצורך העברתו לחברות סיעוד (פסק-דין, שלום חיפה, השופט ד"ר זאיד פלאח):

העובדות: הנאשמים הודו בביצוע ריבוי עבירות של פגיעה בפרטיות (לפי סעיפים 2(5), 2(9) ו-2(10), יחד עם סעיף 5 לחוק הגנת הפרטיות, התשמ"א-1981). עניין ההליך בסחר במידע רפואי ופרטי של מטופלים. חברות הסיעוד נהגו לחפש אחר לידים של לקוחות פוטנציאליים שיכולים להפוך למקבלי גמלת סיעוד בדרך של מטפל בבית באמצעות חברות הסיעוד. הנאשמים הם זוג גרוש. נאשם 1 התפרנס מסחר במידע אישי ורפואי, ונאשמת 2, אחות בהכשרתה, עבדה כמנהלת מרכז שיקום והחלמה וקיבלה את משכורתה באמצעות חברה שבעליה הוא נאשם 1. 

הנאשמים אספו מידע רפואי ואישי על מטופלים, מבלי לקבל את הסכמת בעלי המידע, בדרך של קבלת מידע מעובדים במוסדות רפואיים ועריכת רשימות מטופלים, לצורך העברתם לחברות שי, מסד ושח"ל. במסגרת השותפות בין הנאשמים, נאשם 1 יצר קשר עם החברות והעביר להן רשימות ובהן פרטי מטופלים, על-מנת שייצרו עמם קשר לשיווק שירותיהם. הנאשמים תוגמלו עבור כל ליד שהתממש, או בסכום קבוע. הנאשמים העבירו את פרטיהם של לפחות 2,800 מטופלים לחברות, תוך קבלת תמורה כספית וללא ידיעתם והסכמתם של המטופלים.

נפסק: הנאשמים ניצלו את מעמדם אל מול קורבנות העבירה, שהם מטופלים הזקוקים לתמיכה ולסיוע, ופגעו פגיעה קשה בפרטיותם ובזכותם לאינטימיות ולאוטונומיה, תוך שקיבלו מידע פרטי אודותיהם והעבירו לגורמים אחרים למטרות רווח. חומרה יתירה יש בכך שהנאשמים העבירו פרטים על אודות מטופלים עוד בטרם אשפוזם ויש בכך כדי להשפיע על שיקול דעת המטופלים ורצונם החופשי. מידת הפגיעה בערכים המוגנים היא חמורה.

הנאשמים יזמו ויצרו פגיעה שיטתית, מאורגנת ומתוכננת בפרטיותם של אלפי חולים, תוך התעלמות מהנזק שנגרם למטופלים עצמם, ובכך גרמו למטופלים, שאך הגיעו כדי לקבל אבחנה רפואית בבית החולים, או לקבלת טיפול רפואי, לכך שהם יהפכו ממטופלים הזכאים לטיפול מכוח חוק, לאדם הנדרש להתמודד עם פניות ומידע אודותיו בקשר לזכויותיו העתידיות. על הנאשם 1 נגזרו 8 חודשי מאסר על תנאי וקנס בסך 40,000 ש"ח. הרשעתה של הנאשמת 2 בוטלה והוטל עליה צו שירות לתועלת הציבור בהיקף של 400 שעות.