ת"פ 41092-04-19 מדינת ישראל נ' אדרי ואח'

אולי יעניין אותך גם

שנתיים וחצי מאסר בפועל נגזרו על מפעיל הפלטפורמה "weed 4 you" (גזר-דין לנאשם 1, שלום י-ם, השופט ירון מינטקביץ):

העובדות: הנאשם שימש כמתכנת ברשת "טלגראס", שעסקה בהפצת סמים. הוא עזב את הארגון יחד עם חברתו ויצר פלטפורמה מתחרה בשם "weed 4 you", שפעלה אף היא דרך היישומון טלגרם. הנאשם, בין היתר, תכנת "בוטים" שקישרו בין סוחרי סמים ואנשים שביקשו לרכוש סמים, לפי חיתוכים של מיקום גיאוגרפי, סוג הסם המבוקש ומחירו. הנאשם וחברתו הפעילו את הפלטפורמה לאורך תקופה של כשנה. הנאשם 2 סייע בהפעלת הפלטפורמה. הנאשם הורשע, במסגרת הסדר טיעון, בעבירות של סחר בסמים.

נפסק: הנאשם הקים והפעיל זירת מסחר מקוונת, המקשרת בין צרכני סמים לסוחרי סמים. מדובר במיזם שנועד להשיא רווחים לפי מודל כלכלי של גביית דמי מנוי חודשי מסוחרים ומכירת השקיות הממותגות. ניכר כי הנאשם וחברתו פעלו תוך היכרות עם עולם הסמים, ידע מעמיק בצד הטכני/מחשובי ותכנון ארוך טווח. השניים פעלו על מנת לפרסם ברבים את הפלטפורמה שהקימו, על מנת להגביר את השימוש בה, ופנו באופן יזום וממוקד לסוחרי סמים שונים וצרכני סמים.

מעשי הנאשם וחברתו קרובים יותר לתיווך מאשר לסחר, שכן הם לא ביצעו את העסקאות בעצמם, אך בין הצדדים הוסכם כי מדובר בעבירת סחר. אין ספק כי תרומתם להפצת נגע הסמים רבה מאוד ועולה משמעותית על זו של כל אחד מהסוחרים, שכן השניים אפשרו לצרכני סם רבים למצוא את מבוקשם ולבצע עסקאות ללא מאמץ ובבטחון יחסי. אם בעבר על מנת להשיג סמים נזקק אדם למצוא קשר לסוחר סמים, דבר שאינו קל לאדם נורמטיבי ללא קשרים בעולם העברייני, הרי שהיום כל שצרכן הסמים זקוק לו הוא להתקין יישומון במכשיר הטלפון והסמים כבר בדרך אליו. אין לומר שזו ברכתה של הקדמה הטכנולוגית, שניתן לבצע עסקאות סמים בקלות ובבטחון.

יש להביא בחשבון את העובדה שמדובר במיזם עברייני שקדם לו תכנון מדוקדק, התאפיין בתחכום רב והפגנת ידע מקצועי רב תחומי ופעל לאורך תקופה של כשנה באופן אינטנסיבי. כמו כן יובא בחשבון פוטנציאל הנזק הטמון במעשים. מתחם העונש ההולם הוא מאסר, לתקופה שבין 30 חודשים ועד 60 חודשים. העובדה שלא הוגש נגד חברתו של הנאשם כתב אישום תקבל את ביטויה בקביעת העונש בתוך המתחם. על הנאשם נגזרו 30 חודשי מאסר בפועל וכן מאסר על תנאי.