ת"פ 33360-07-17 מדינת ישראל נ' מאיר

אולי יעניין אותך גם

גזר-דינו של נאשם שאיים על חבר הכנסת טיבי בעמוד פייסבוק חדשותי (גזר-דין, שלום ת"א, השופט איתי הרמלין):

העובדות: ביום 16.7.2019 הנאשם הורשע בביצוע עבירת איומים, בעקבות תגובה שפרסם לפוסט בדף הפייסבוק החדשותי 0404. בדף פורסם סרטון המתעד חגיגה של סיום הבגרויות במגזר הערבי, שכללה גם ירי כדורים וזיקוקין. הנאשם היה אחד מהמגיבים הרבים על הסרטון ותגובתו כללה את המשפט "אחמד טיבי אני יהיה יותר משמח לדפוק לך כדור בראש" [הטעות במקור]. בהכרעת הדין קבע ביהמ"ש כי התקיימו בנאשם הן היסוד ההתנהגותי והן היסוד הנפשי הנדרשים בהגדרת העבירה.

נפסק: כאשר אדם מאיים על חבר כנסת שהוא נבחר ציבור בפגיעה פיזית, לא רק שהוא פוגע בשלוות הנפש של המאוים, בתחושת הביטחון שלו ובחירות הפעולה שלו כאדם, אלא שהוא עלול באמצעות האיום להרחיק את חה"כ מן הציבור ולפגוע ביכולתו לייצג את הציבור שבחר בו. בצד ההתחשבות בנסיבה מחמירה זו, לא ניתן להתעלם מן המאפיינים המיוחדים של רשת האינטרנט באופן כללי ושל פייסבוק באופן פרטי. 

האינטרנט חולל מהפכה של נגישות למידע. שתי הרשתות אפשרו גם לקרב בין רחוקים. רשתות אלה העניקו גם חופש ביטוי כמעט בלתי מוגבל לכל פרט. בעוד בעבר הייתה היכולת להפצת רעיונות שמורה למתי מעט, בעקבות קיומן של רשתות אלה יכול כל פרט לפרסם את דעתו ברבים ודבריו עשויים להתפשט בתפוצה רחבה מאד. למרבה הצער, דמוקרטיזציה זו של השיח היא בעלת צדדים חיוביים ושליליים כאחד. היעדרם של מסננים ושסתומים שהיו קיימים בעבר מאפשר גם למי שאוחז בדעות שאינן בקונצנזוס לנסות לשכנע בעמדותיו ולאתגר דעות מקובלות בציבור. היעדרם של מסננים ושסתומים אלה (כגון שליטה של מערכות העיתונים בתוכן המידע שמתפרסם) מאפשר מנגד גם הפצה רחבה של ידיעות בדויות וביטויי שנאה והסתה.

את דבריו הפסולים של הנאשם יש לראות כחלק משיח השנאה שלמרבה הצער רווח באינטרנט. נסיבה עובדתית נוספת שהיא בעלת משקל, היא אופן העברת האיום מן המאיים למאוים. איום המושמע פנים אל פנים הוא בדרך כלל מפחיד יותר מאשר איום הנמסר בעקיפין. לנוכח האופן העקיף שבו הועבר במקרה זה האיום למושאו ולנוכח ניסוח הדברים, הרי שעל אף החומרה הרבה הנעוצה בכך שהאיום הופנה לנציג ציבור, מתחם העונש ההולם נע בין מאסר על תנאי לתקופת מאסר שניתן לרצות בעבודות שירות. עצם העובדה שהאיום הועבר ברשת האינטרנט וספציפית בפייסבוק, אין בה די כדי להוות משקל נגד לקיומה של הנסיבה המחמירה מאד הנוגעת לכך שהאיום הופנה לנבחר ציבור. על הנאשם נגזרו 3 חודשי מאסר על תנאי וקנס בסך 1,000 ש"ח.