ת"א 63808-05-17 שי נ' מנהלת ליגות הכדורגל המקצועניות בישראל 2014 בע"מ

אולי יעניין אותך גם

מנהלת ליגות הכדורגל תפצה את הצלם משה שי על שימוש בצילום של הכדורגלן רפעת טורק (פסק-דין, שלום ת"א, השופטת נאוה ברוורמן):

העובדות: התובע הוא צלם מנוסה. הנתבעת מרכזת את פעילות ליגות הכדורגל המקצועניות בישראל ובין היתר מפעילה את האתר football.co.il. התובע טען כי הנתבעת העתיקה והעמידה לרשות הציבור צילום בעל ערך היסטורי שצילם (של כדורגלן העבר רפעת טורק), כשהעלתה אותו לאתר האינטרנט במסגרת כתבה, ללא רשותו ומבלי שניתן לו קרדיט. הנתבעת טענה, בין היתר, כי הזכויות בצילום אינן מסורות לתובע, אלא לעיתון מעריב שהזמין את הצילום או לחברת פלאש 90. 

נפסק: אין חולק כי התובע הוא שצילם את שחקן הכדורגל טורק וכי השימוש בתצלום על-ידי הנתבעת נעשה בשנת 2015, כאשר הנתבעת העלתה את התצלום בכתבה שהתפרסמה באתר הנתבעת. לאחר כשנתיים, לאחר פניית התובע, התצלום הוסר מהכתבה.

זכות יוצרים היא זכות בלתי מוחשית. הרציונל המנחה בזכויות היוצרים הוא מניעת העתקה של יצירה. יש לבחון את השאלות לפי חוק זכות יוצרים, התשס"ח-2007, ולא לפי הדין הישן. אמנם במועד התצלום חל הדין הישן, אך במועד בו העלתה הנתבעת את התצלום ובמועד בו התגלה הדבר לתובע - חל הדין החדש. התובע הוא הבעלים של הצילום ולו זכויות היוצרים. התובע אך העניק רישיונות שימוש בתצלומיו לכלי תקשורת אשר היו מעוניינים בכך. התובע הציג את התשליל, שהיה ברשותו. 

גרסת התובע לפיה הזכויות בצילום הן שלו לא נסתרה. לפיכך, משנעשה שימוש בתמונה לצרכי הנתבעת, אזי מדובר בהפרת זכות יוצרים, לרבות הזכות המוסרית של התובע. הנתבעת לא טרחה לציין את שם התובע כצלם התמונה ולכן גם לא יכולה לעמוד לה הגנת השימוש ההוגן. הנתבעת תפצה את התובע בפיצוי כולל בסך 20,000 ש"ח עבור הפרת זכויותיו, בתוספת הוצאות משפט בסך 3,500 ש"ח ושכ"ט עו"ד בסך 12,000 ש"ח.