ת"פ 46593-03-18 מדינת ישראל נ' קאדרי ואח'

אולי יעניין אותך גם

תופעת סחר בסמים ב"טלגראס" הפכה למציאות נפוצה (גזר-דין, שלום קריית-שמונה, השופטת רות שפילברג כהן):

העובדות: נגד הנאשמים הוגש כתב אישום שעניינו עבירות סחר בסמים באמצעות אפליקציית "טלגראס". לנאשם 2 יוחסו עבירות של החזקת סמים שלא לצריכה עצמית בצוותא, סיוע לסחר בסמים (הנאשם 1 הורשע כמבצען העיקרי של העבירות) וסיוע להסתייעות ברכב לביצוע עבירה. הנאשם הודה והורשע בעבירות במסגרת הסדר טיעון. 

נפסק: יש להתייחס לכל האישומים בכתב האישום כאל אירוע אחד (תשע עסקאות סמים שבוצעו כולן באותו יום, במקומות שונים בצפון). הערכים המוגנים בעבירות סמים הם הגנה על בריאות הציבור ועל שלומו הפיזי והנפשי מפני הנזקים הישירים והעקיפים הנגרמים עקב השימוש בסמים. הנאשם 2 סייע לנאשם 1 בסחר בסמים מסוכנים, שהוזמנו דרך אפליקציית הטלגראס.

מי שהוכר באמצעות האפליקציה כסוחר היה אדם שלישי, שלא נתפס על ידי המשטרה (זהותו לא ידועה). המזמינים יצרו את הקשר עם אותו אחר דרך האפליקציה וסגרו את פרטי העסקה – אימות פרטי המזמין, כמות הסם, התמורה ומקום המפגש. אותו אדם אחר העביר את הפרטים לטלפון הנייד של נאשם 1 ושני הנאשמים יחדיו הגיעו ברכב למקום המפגש על מנת לממש את העסקה, למסור את הסמים ולקבל את התמורה.

תופעת סחר בסמים ב"טלגראס" ובאפליקציות דומות פשטה והפכה למציאות נפוצה. מדובר בתופעה רחבת היקף. מבחינות רבות אין בתיקים אלה מן החידוש, שכן רוב הסממנים החמורים של עבירות הסחר בסמים מתקיימים גם לגבי תופעה זו. יחד עם זאת, מדובר בתופעה המאופיינת גם בסממנים חדשים. לצד המאפיינים "המסורתיים" של סחר בסמים, קיימים לעבריינות ה"מודרנית" של הפצת סמים באמצעות האינטרנט מאפיינים ייחודיים, שהעיקרי שבהם הוא הנגשה משמעותית של הסמים, והפיכת קנייתם לקלה. אמנם מדובר בסמים המסווגים "קלים" ושמה של האפליקציה מלמד על כך, ואולם אין כל ערובה שפלטפורמת האינטרנט לא תנוצל גם להפצתם של סמים אחרים וקשים יותר.

הקלות הטכנולוגית שמציעות האפליקציות מאפשרת להזמין משלוח סמים בכל כמות ובכל מחיר בלחיצה קלה על טלפון חכם. הפיתוי הוא רב, הסיכון הוא נמוך, והתוצאה היא בהכרח הרחבה ניכרת של מעגל הסמים. לא רק קניית סמים הפכה קלה זמינה ומפתה, אלא גם הצטרפות למעגל סחר הסמים, שגם היא נעשית היום בתיאום טלפוני אינטרנטי "סטרילי" וכמעט אנונימי. הקדמה הביאה לשינוי בפרופיל הנפוץ של צרכני וסוחרי סמים, שהנם כעת לא פעם, יותר מאשר בעבר, צעירים המועדים בפלילים לראשונה, כמו במקרה כאן, בעבירות שבעבר נעשו בחצרות אחוריות של עולם עברייני, ואילו היום נעשות כמעט בגלוי באינטרנט. על הנאשם נגזרו שישה חודשי מאסר בפועל לריצוי בדרך של עבודות שירות, שלושה חודשי מאסר על תנאי וקנס בסך 5,000 ש"ח.