ת"ק 29913-09-18 בר כוכבא נ' וזאן

אולי יעניין אותך גם

פוסט פוגעני בפייסבוק על רקע הבחירות למועצה המקומית פרדס חנה-כרכור (פסק-דין, תביעות קטנות חדרה, הרשמת טלי מירום):

העובדות: תביעת לשון הרע. התובע כיהן כראש המועצה המקומית פרדס חנה-כרכור. הנתבע הוא תושב המקום. עניין התביעה בפוסט שפרסם הנתבע בדף הפייסבוק "אנחנו אוהבים לגור בפרדס חנה כרכור". התובע טען כי הפוסט כלל האשמות שאין בהן אמת, במטרה להשפילו ולפגוע בסיכויי הצלחתו בבחירות לראשות המועצה. 

נפסק: הפוסט פורסם בדף קבוצתי בפייסבוק והוא מהווה "פרסום" לצורך חוק איסור לשון הרע. לא יכולה להיות מחלוקת כי הפרסום עולה כדי "לשון הרע" לפי החוק. הנטל מוטל על הנתבע להוכיח את אמיתות טענותיו ולא חלה על התובע חובה להפריך את טענות אלה. הנתבע לא הביא אף לא ראשית ראיה להוכחת האמירות הכלולות בפוסט ולכן אינו יכול לחסות תחת הגנת "אמת בפרסום" לפי סעיף 14 לחוק.

הנתבע לא טרח לבדוק טרם הפרסום האם יש בו אמת אם לאו, אלא הזמין את התובע להפריך את הטענות שבו, מכאן שחזקת תום הלב נשללת. הפרסום אף לא נוסח כהבעת דעה או כהעלאת סברה, אלא כהצגת עובדות מבוססות. הנתבע אינו יכול לחסות תחת הגנת תום הלב. אכן, התובע הוא איש ציבור ולאור כך עמידתו בפני ביקורת להיות גבוהה מאדם שאינו איש ציבור, אולם גישה זו חלה על הבעת דעה וביקורת, חריפה ככל שתהא, ולא על פרסום המתיימר להיות עובדתי. העובדה שלשון הרע לא היתה אלא חזרה על מה שכבר נאמר על-ידי אחרים אינה מהווה הגנה, אלא לכל היותר הקלה בקביעת גובה הפיצוי.

לא הוכחה כוונה לפגוע המצדיקה כפל פיצוי. הנתבע לא התנצל על הפרסום ואף פרסם פוסט נוסף בו חזר על חלק מההאשמות כלפי התובע והעלה טענות נוספות. הנתבע יפצה את התובע ב-10,000 ש"ח וישלם הוצאות בסך 500 ש"ח.