ת"א 41724-08-16 לוי נ' כהן ואח'

אולי יעניין אותך גם

אין רלבנטיות לכך שההשמצות בפייסבוק נעשו על רקע מערכת בחירות סוערת (פסק-דין, שלום נצרת, השופט דניאל קירס):

העובדות: תביעת לשון הרע. התובע הוא אחיו של מי שכיהן כראש עיריית בית שאן בשנת 2013, אז נבחר לראשות העירייה מר רפאל בן שטרית. הנתבע 5 כיהן כסגן ראש עיר בזמן כהונתו של בן שטרית ויתר הנתבעים הם בנותיו, בנו וכלתו. התביעה הוגשה בגין פרסומים בפייסבוק, בקבוצה בשם "למען בית שאן החדשה", אותם ייחס התובע לנתבעים.   

נפסק: בית המשפט סקר את הפרסומים שיוחסו לנתבעים וקבע אילו מהם עונים להגדרת לשון הרע ואילו אינם כאלה. התובע לא הוכיח כי הנתבעים פעלו יחד בפרסום הפרסומים שהוכרו כלשון הרע ולכן יש לדחות את עתירתו לחייב את הנתבעים ביחד ולחוד. כל נתבע יישא באחריות לפרסומים שביצע.

פרסומי לשון הרע שהוכרו הם פרסומים בידי בני משפחתו של מועמד בבחירות לרשות מקומית, לגבי בן משפחה של מועמד יריב, ברשת חברתית. הפרסומים נעשו כתגוביות, להבדיל מפוסטים עיקריים. פרסומים כאלה, להבדיל מפרסום בעיתון מוביל, אינם מסוג הפרסומים שלגביהם קיימת הנחה של ממש בציבור לפיה "אם זה כתוב, זה אמת". אין לקבל את הטענה כי הפרסומים נעשו בהקשר של מערכת בחירות סוערת, מה גם שהתובע לא היה מועמד, אלא בן משפחה של מועמד.

בהתחשב בכך שמדובר בלשון הרע בכוונה לפגוע, אולם גם בכך שמדובר בתגוביות בלבד, ובכך שהתובע לא ראה לנכון להגיש את התביעה אלא בחלוף שנים ולאחר שנתבע תחילה על-ידי הנתבעת 1, יפצו הנתבעים את התובע בסכומים הבאים: נתבעת 1 - 6,000 ש"ח, נתבע 2 - 800 ש"ח, נתבעת 3 - 4,000 ש"ח, נתבעת 4 - 800 ש"ח ונתבע 5 - 400 ש"ח. בית המשפט השלום אינו מוסמך לפסוק סעד של התנצלות. אין צו להוצאות.