ת"א 65263-03-16 פלונית נ' חלייחל

אולי יעניין אותך גם

(פסק-דין, שלום נצרת, השופטת דלית שרון-גרין): הנתבע, שהורשע בפלילים, יפצה את התובעת לאחר שיצר פרופיל פייסבוק כוזב על-שמה, אליו העלה תכנים מיניים וכוזבים.

העובדות: תביעה אזרחית הנגררת להרשעה בפלילים. הנתבע הורשע בביצוע עבירות של איומים, פגיעה בפרטיות, הטרדה מינית ומידע כוזב [ת"פ 46114-07-13]. לפי כתב האישום, הנתבע פגש את התובעת במסגרת עבודתה אצל אביו. התובעת הוסיפה את הנתבע לרשימת חבריה בפייסבוק ולאחר זמן מה הסירה אותו מהרשימה. על רקע זה, הנתבע יצר פרופיל פייסבוק כוזב על-שם התובעת, אליו העלה תכנים מיניים ותכנים כוזבים.

הנתבע שב ויצר פרופילים כוזבים על-שם התובעת, הנושאים כותרות גסות ואת תמונתה, אליהם צירף קישורים לאתרי היכרויות ומין. הנתבע פגע ואף איים לפגוע בפרטיות התובע ובשמה הטוב, כשהוא מתייחס אליה באופן מיני, מבזה ומשפיל ואף אחסן במחשב מידע כוזב אודותיה ופרסם מידע זה. על הנתבע נגזר מאסר על תנאי וכן תשלום פיצוי כספי לתובעת בסך 5,000 ש"ח. 

נפסק: נוכח המסגרת של סמכות אזרחית נגזרת לפלילים, הבסיס לדיון הוא עובדות כתב האישום המבססות את הרשעת הנתבע והצדדים אינם חלוקים כי אחריות הנתבע הוכחה ביחס למיוחס לו בכתב האישום, לפי סעיף 77(א) לחוק בתי המשפט וסעיף 17 לתקנות סדר הדין האזרחי. גם הממצאים והמסקנות מפסק-הדין החלוט קבילים כראיה לכאורה, מכוח סעיף 42א(א) לפקודת הראיות. המחלוקות שנותרו בין הצדדים נוגעות לשאלת הנזק.

יש לדחות את התביעה ככל שהיא נוגעת לנזק פיזי שלפי הנטען נגרם לתובעת כתוצאה ממעשי הנתבע. כתב האישום אינו מייחס לנתבע גרימת נזק פיזי והתובעת לא תמכה את טיעוניה בדבר הנזק הפיזי שנגרם לה בחוות דעת רפואית לפי תקנה 127 לתקנות. 

נזק לא ממוני בגין כאב וסבל - אין ספק כי מעשי הנתבע מקימים עילה נזיקית, הן נוכח הקביעה בגזר-הדין והן לפי ההגיון הבריא והשכל הישר לנוכח קריאת עובדות כתב האישום. מעשי הנתבע פגעו באופן ישיר ברגשות התובעת וכבודה ובאופן עקיף במעגלים הסובבים אותה. יחד עם זאת, התובעת לא הניחה כל ראיה מלבד תצהירה ופסק-הדין הפלילי. בשקלול כל השיקולים הנוגעים לדבר על הנתבע לפצות את התובעת בגין הפגיעה בה מכוח החוק למניעת הטרדה מינית והחוק להגנת הפרטיות, בסכום של 25,000 ש"ח. יש לדחות את התביעה לפיצוי מכוח חוק איסור לשון הרע, שכן כתב האישום לא ייחס לנאשם עבירה על חוק איסור לשון הרע. הנתבע יישא גם בהוצאות משפט בסך 2,000 ש"ח ובשכ"ט עו"ד בסך 8,000 ש"ח.