ת"א 22956-09-13 לנקרי נ' חדד

אולי יעניין אותך גם

(פסק-דין, שלום חיפה, השופט יואב פרידמן): 180,000 ש"ח פיצוי בתביעת לשון הרע בין יריבים פוליטיים בעכו,  בעקבות שורת פרסומים בפייסבוק.

העובדות: תביעת לשון הרע שהגיש ראש העיר עכו, שעניינה בשורת פרסומים שנעשו בתקופת מערכת הבחירות לעירייה בשנת 2013. הפרסומים נעשו בפייסבוק, בקבוצה בו יכולים היו תושבי העיר להביע את עמדתם על הנעשה בה. הפרסומים נעשו בלשון נקבה, על-ידי משתמש/ת בשם "Hadas Bator". התובע טען כי מדובר באדם בדוי וכי מי שעומד מאחורי הפרסומים הוא הנתבע, שהיה פעיל מרכזי בסיעה המתחרה בתובע. הנתבע הכחיש את המיוחס לו והגיש תביעת לשון הרע שכנגד, שעניינה בפרסומים בעיתונות אודות הגשת התביעה העיקרית.

נפסק: נקל להיווכח מלשון הפרסומים כי הם מקיימים את הגדרת "לשון הרע" שבחוק איסור לשון הרע. מתקיימת גם הגדרת "פרסום" שבחוק, שכן מדובר בפרסומים באינטרנט, בפייסבוק, שיועדו לאדם זולת הנפגע ואף הגיעו בפועל לאנשים זולתו. לא זו המחלוקת בין הצדדים, אלא האם יש לייחס לנתבע את הפרסומים. הנתבע מתכחש לכך מכל וכל וטוען לרדיפה פוליטית.

התובע טען כי זהותו של הנתבע כמפרסם נלמדה באופן מקרי, בשל טעות רגעית של הנתבע, אשר לא הגיב באמצעות הפרופיל הבדוי, אלא משם המשתמש האמיתי שלו בפייסבוק (כאשר התגובה נוסחה בשפתה וסגנונה של אותה "Hadas Bator").

התובע הוכיח כי התגובה המסגירה נעשתה מפרופיל המשתמש של הנתבע. הנטל המשני עבר אל הנתבע להמחיש כי לא הוא ששלח את הפוסט המסגיר. הנתבע המחיש בחוות דעת כי ניתן לפרוץ לחשבונות פייסבוק על-ידי גניבת שם משתמש וסיסמה באמצעים שונים. הנתבע לא המחיש כי כך אירע בפועל במקרה זה ובנתוני המקרה הקונקרטיים הסבירות לכך נמוכה, כמו גם הסבירות כי מאן דהוא נטל את המכשיר הסלולרי של הנתבע במטה הבחירות ושלח משם את התגובה המסגירה.

התביעה העיקרית התקבלה והתביעה שכנגד נדחתה. הנתבע יפצה את התובע ב-180,000 ש"ח, בתוספת שכ"ט עו"ד בסך כולל של 20,000 ש"ח.