ת"ק 26251-11-16 קמחי נ' כוכבית סטארפון ישראל בע"מ ואח'

אולי יעניין אותך גם

(פסק-דין, תביעות קטנות נתניה, השופט הרווי גרובס): יש למחוק תביעות ספאם שהוגשו בשיתוף חברת ספאם אוף. מדובר בהסדר בניגוד לחוק הגובל בהטעיה ומרמה.

העובדות: שמונה תביעות קטנות בהן עתרו התובעים לתשלום סך של 1,000 ש"ח בגין הודעת ספאם שנשלחה אליהם ללא הסכמתם, בניגוד להוראות סעיף 30א לחוק התקשורת (בזק ושידורים), התשמ"ב-1982. לכל התביעות, שהן כמעט זהות, צורף מסמך מחברת "ספאם אוף", שנועד לגלות הקשר בין ההודעות לבין הנתבעים.

נפסק: יש למחוק את התביעות. אין ספק שחברת ספאם אוף היא שותפה פעילה לא רק להגשת התביעה, אלא היא גם זכאית להשתתף בסכום פסק הדין. מדובר בשותפות נסתרת ולא תקינה, כאשר בפועל עומדים בפני ביהמ"ש התובעים ביחד עם החברה, בגדר של תובעת נוספת לכל דבר ועניין. ההסדר בין התובעים לחברה הוא בניגוד מוחלט לחוק בתי המשפט, האוסר על הגשת תביעות קטנות על-ידי תאגידים. הפיצוי הסטטוטורי המגיע לאדם שקיבל הודעת ספאם בניגוד לחוק מיועד למקבל ההודעה בלבד ולא לכל גורם אחר. מדובר בייצוג של התובעים על-ידי החברה, המקבל בגין הייצוג שכר, בניגוד מוחלט לסעיף 63ב'(3) לחוק בתי המשפט. ייתכן ביותר שיש בכך פעולה אסורה לפי חוק לשכת עורכי הדין. התביעות נמחקו ולא נדחו שכן התובעים ביחד עם החברה יכולים להגיש את התביעות בבית משפט שלום כמקובל. להסדר בין התובעים לחברה יש טעם לפגם והוא גובל בהטעיה ומרמה. על כל אחד מהתובעים לשלם לנתבעים הוצאות בסך 500 ש"ח.