ת"פ 35008-01-16 מדינת ישראל נ' אבו עישה ואח'

אולי יעניין אותך גם

(גזר-דין, שלום י-ם, השופטת חנה מרים לומפ): פרסום הסתה בפייסבוק קל לביצוע ואינו דורש מיומנות, אך פוטנציאל ההפצה בו רב. מתחם העונש ההולם - שלושה עד תשעה חודשי מאסר.

העובדות: הנאשם הורשע, לפי הודאתו במסגרת הסדר טיעון, בין היתר בעבירות של הסתה לאלימות או לטרור (סעיף 144ד2(א) לחוק העונשין) ובעבירה של הפרת הוראה חוקית (סעיף 287(א) לחוק העונשין). לבקשת הנאשם, להליך צורפו אישומים מתיקים נוספים, שגם בהם הודה הנאשם. עניינו של האישום הראשון בפרסומים הקוראים לאלימות ולטרור שפרסם הנאשם בחשבון הפייסבוק שלו, בתקופה של מתיחות דתית ולאומית גואה.

נפסק: מכלול העבירות בכל אחד מהתיקים מהווה אירוע נפרד לצורך קביעת מתחם עונש הולם. בגין העבירות נשוא האישום הראשון, שעה שמתקיים קשר הדוק בין הפרסומים ומכלול העבירות אותן ביצע הנאשם, המהווים חלק ממסכת עבריינית אחת שבעטיה יש לקבוע מתחם ענישה הולם אחד. הערך עליו יש להגן בעבירת הסתה לאלימות וטרור הוא שמירה על שלום הציבור והגנה מפני פגיעה פוטנציאלית בו. הפרסומים מסכנים באופן פיזי כל פרט בחברה, בשל הסיכוי כי דברי ההסתה יביאו לידי פעילות טרור ואלימות.

מדובר בשני פרסומים, כאשר לנאשם 3,743 חברים והוא זכה לעשרות לייקים (חיבובים) על הודעותיו. הנאשם פרסם דברי הסתה קשים ובהם דברי שבח לרוצחים ועידוד לביצוע מעשים דומים. פרסום דברי הסתה בפייסבוק קל לביצוע ואינו דורש מיומנות, אך פוטנציאל ההפצה בו רב, שכן הרשת החברתית היא חלק בלתי נפרד מחייהם של אנשים רבים. מכאן שישנה חשיפה רבה לדברי ההסתה. מתחם העונש ההולם נע בין 3-9 חודשי מאסר. בהתחשב בשני התיקים שצורפו ונסיבותיו האישיות של הנאשם, גזר בית המשפט על הנאשם 14 חודשי מאסר במצטבר לעונשים שהושתו עליו בתיקים הנוספים וכן 6 חודשי מאסר על תנאי [קובץ גזר-הדין באדיבות המאגר המשפטי "נבו"].