ת"ק 21384-10-14 לוין נ' קרדן רכב בע"מ ואח'

אולי יעניין אותך גם

(פסק-דין, תביעות קטנות ת"א, השופט טל חבקין): תביעת ספאם שעניינה בטענת התובע ביחס ל-14 מסרונים שנשלחו אליו, ללא הסכמתו, ובניגוד להוראות סעיף 30א לחוק התקשורת (בזק ושידורים), התשמ"ב-1982. הנתבעת 2 (מרכז הכוכביות) מפעילה אפליקציה חינמית בשם DialMyApp, המחליפה תפריטים קוליים של מרכזי שירות בתפריט ויזואלי חכם. הנתבעת 1 (אלבר) פועלת בתחום ההשכרה והמכירה של כלי רכב. הנתבעות התקשרו ביניהן בהסכם, לפיו מרכז הכוכביות תפעיל את האפליקציה עבור לקוחות שיתקשרו לאלבר (לאחר שלקוחות אלו יורידו את האפליקציה). כאשר המערכת הממוחשבת של מרכז הכוכביות מזהה שאדם המתקשר לאלבר מחזיק טלפון חכם שהאפליקציה אינה מותקנת בו, היא נוהגת לשלוח אליו מסרון המציע לו להוריד את האפליקציה. התובע פנה טלפונית לאלבר מספר פעמים, במטרה לקבל שירות וקיבל 14 מסרונים כאמור. מרכז הכוכביות טענה כי מדובר בשירות חינמי, שאינו מיועד לעודד צריכה של לקוח, אלא רק מסייע לקבל שירות באופן נוח יותר. נפסק -

קשה לחלוק על כך שהאפליקציה משפרת את חווית השירות שמעניקות לקוחותיה של מרכז הכוכביות לאלו שבחרו להוריד את האפליקציה ולהשתמש בה. אף על פי כן, אין בתועלת שהאפליקציה עשויה להפיק למי שיוריד אותה וישתמש בה בעקבות המסרון שיקבל, כדי להכשיר את פרסומו בדרך זו. הוראות החוק ברורות בהקשר זה. אף אם מסרוני מרכז הכוכביות אינם מעודדים באופן ישיר צריכה של מוצר או שירות, ברי כי הם נועדו לעשות כן בעקיפין. מטרת האפליקציה היא להקל את גישת לקוחות אלבר ולתת להם שירות טוב יותר. יש להניח כי אלבר מקווה שהדבר יקנה לה יתרון על-פני מתחרותיה וכפועל יוצא היא תפיק יותר הכנסות ורווחים. פרסום האפליקציה בדרך זו גם נועד בעקיפין להפיק רווחים למרכז הכוכביות. האפליקציה נועדה להגדיל את פעילותן העסקית של אלבר ומרכז הכוכביות. זוהי תכלית מסחרית לכל דבר ועניין. שליחת מסרים מסוג זה, במתכונת בה נשלחו, היא פעילות שהמחוקק ביקש לאסור ולהתריע מפניה. הנתבעת נטלו דרור לעצמן ושלחו לתובע לא פחות מ-14 הודעות פרסומת, ללא הסכמתו ובלא שנתנו לו אפשרות כלשהי להסיר את עצמו. תכלית החוק היא למנוע הטרדה של הנמענים ופגיעה בפרטיותם. אם יתאפשר למרכז הכוכביות לשלוח מסרים פרסומיים בדרך זו, תכלית החוק לא תושג.

יש לקבוע כי הנתבעות שלחו לתובע 14 הודעות פרסומת האסורות במשלוח ולפיכך יש לקבוע את סכום הפיצוי לי ההלכות שנקבעו לעניין זה על-ידי ביהמ"ש העליון. נסיבה לקולה היא כי מרכז הכוכביות אינה שולחת את ההודעות לציבור הרחב, אלא רק למי שפנה טלפונית ללקוחותיה. תוכנו של הפרסום גם אינו פוגעני. יתר הנסיבות, שמשקלן במובהק רב יותר, שוקלות לחומרה: המסורנים אינם כוללים אפשרות הסרה, פוטנציאל קבלת ההודעות אינו מוגבל וההודעות אף אינן כוללות את פרטי הקשר של מי מהנתבעות. מרכז הכוכביות אינו תאגיד ענק, אך גם אין מדובר בעסק קטן. אלבר היא תאגיד גדול בעל פעילות ענפה. הנתבעות לא הכירו בכך שמשלוח ההודעות נעשה בניגוד לחוק ולא הביעו נכונות לתקן את התנהלותן בעתיד. בנסיבות אלה יש להעביר מסר מרתיע שיגרום לנתבעות להפנים את הנזק שהן גורמות ולהימנע מלהמשיך בפעילות המזיקה. התביעה התקבלה במלואה. הנתבעות ישלמו לתובע 14,000 ש"ח והוצאות בסך 500 ש"ח.