ק"פ 12/08 דב הירש נ' אבי לוי ואח'

אולי יעניין אותך גם

(הכרעת-דין, שלום נתניה, השופט חגי טרסי): קובלנה פלילית, בה יוחסה לנאשמים עבירה על ס' 6 לחוק איסור לשון הרע. הקובל הקים פלטפורמה עבור אתר האינטרנט "ויקיעפולה", המתנהלת ללא פעולת בקרה, פיקוח או עריכה, כך שגולשי אינטרנט יכולים לכתוב בה באופן חופשי. הקובל טען כי הואיל ובאתר "ויקיעפולה" התפרסמו דברי ביקורת נגד הנאשם 1, שהתמודד בבחירות המקומיות בעפולה ועל-מנת לעצור את אותה ביקורת, נשלח הנאשם 2 להשמיץ את הקובל. הנאשם 2 שימש כיועץ התקשורת של הנאשם 1 באותה תקופה. נפסק -
  • אין מחלוקת שהנאשם 2 כתב ופרסם באינטרנט את המאמרים נשוא הקובלנה. אלו התפרסמו באינדקס מאמרים אינטרנטי בשם "ארטיקל". לטענתו, כתב את הדברים כיועץ התקשורת של הנאשם 1, בניסיון לקעקע את אמינות האתר "ויקיעפולה", שהיה מעורב פוליטית לטובת מועמדים מתחרים ופרסם השמצות כלפי הנאשם 1. כבדרך אגב, התייחסו המאמרים בקצרה גם לקובל, אשר ייסד את האתר "ויקיעפולה" והיה מזוהה עמו. הקובל טען כי אין לייחס לו כל אחריות לתוכן הפרסומים ב"ויקיעפולה", שכן פעולתו התמצתה בהקמת הפלטפורמה.
  • הנאשמים טענו כי הגישה לתכני "ויקיעפולה" הייתה מוגבלת למשתמשים מורשים ובעלי הסמכה בלבד וכי גולש אינטרנט מן השורה לא יכול היה לשנות את הפרסומים באתר ללא היתר ממנהל האתר. לא הובאה כל חוות דעת בתחום האינטרנט והמחשוב, כדי לבסס את טענת מי מהצדדים. מאחר שמדובר בהליך פלילי, זכאים הנאשמים ליהנות מהספק שנוצר בגין מחדלו של הקובל בהוכחת הטענה שהועלתה בכתב הקובלנה.
  • האפשרות שמדובר באתר שנוהל על-ידי מנהל מערכת, ששלט בתכניו, לא הופרכה על-ידי הקובל וכך גם הטענה כי מעמד הקובל באתר היה משמעותי וכי היה מזוהה במידה רבה עם האתר ותכניו. טענת הנאשמים לפי נטל הקובל חלק פעיל במערכת הבחירות, לרבות באמצעות האתר "ויקיעפולה" וכן פעל לפגיעה במועמדותו של הנאשם 1, יש לה על מה להתבסס.
  • על רקע מכלול הנסיבות הנ"ל. יש לבחון האם במאמרים שכתב הנאשם 2 יש משום עבירה של לשון הרע כלפי הקובל. אין מחלוקת שבמעשי הנאשם 2 התקיים יסוד הפרסום לשני בני אדם או יותר זולת הנפגע. הנאשם 2 אישר את כתיבת המאמרים ופרסומם באתרי אינטרנט נפוצים הפתוחים לעיון הציבור. עם זאת, לא הוכח בידי הקובל, ברמה הנדרשת במשפט הפלילי, כי דברי הנאשם 2 כלפיו הם בגדר "לשון הרע" וכי נכתבו מתוך "כוונה לפגוע".
  • המשפט השנוי במחלוקת הנו פרט קטן מתוך מאמר ארוך, אשר דן באופן מובהק בתכנים הבעייתיים המפורסמים באתר "ויקיעפולה", שלטענת הכותב יש בהם משום עבירה על חוק איסור לשון הרע. הכותרת "ויקי-עבריינים" מתייחסת באופן ברור לאתר עצמו ואין לקרוא לתוכה התייחסות למעורבות עבריינית של הקובל עצמו. אין בפרסומים כדי לבסס את הרשעת הנאשם 2 בעבירה על חוק לשון הרע. הנאשמים זוכו אף מיתר נדבכי הקובלנה.