ת"ק 2974/08 עו"ד אופיר גיא נ' Microsoft ואח'

אולי יעניין אותך גם

(פסק-דין, בית המשפט לתביעות קטנות בפתח-תקווה, השופטת ליה לבאון): תביעה לפיצוי כספי ולהחלפת מערכת הפעלה במחשב. התובע רכש מחשב נייד הכולל מערכת הפעלה מסוג Windows Vista, שלטענתו נכפתה עליו, מאחר ובאותה עת לא ניתן היה לרכוש את המחשב עם מערכת הפעלה מסוג Windows XP. בין השאר, הלין התובע על ביצועי מערכת ההפעלה ועל כשלים שונים שנתגלו במחשב. נפסק -
  • התובע רכש את המחשב במכרז אינטרנטי וידע מה הוא רוכש, במדויק ומראש. התובע ביצע את הרכישה אחר שבדק ההיצע באתרים שונים ובחר לרכוש את המחשב המסוים לאחר השוואה ובדיקה. לא הוסתר מהתובע מידע כלשהו שעל-פי דין היה על הנתבעות לגלותו. באתר האינטרנט מוצעים למכירה מחשבים רבים וכל אדם מוזמן לרכוש מחשב שמפרטו תואם את צרכיו. אין כל בסיס לטענות התובע לפי חוק הגנת הצרכן או חוק המכר.
  • הנתבעת 2, ממנה רכש התובע את המחשב, קיימה את התחייבויותיה לפי הסכם הרכישה והיקף האחריות ולא ברורה טענת התובע בדבר אילוץ, לכאורה, לרכוש את המחשב עם מערכת הפעלה מסוג ויסטה. איש לא כפה על התובע כל התקשרות לרכישת מחשב כלשהו ולא נסתרה טענת הנתבעות לפיה יכול היה התובע לרכוש את המחשב עם מערכת הפעלה מסוג XP. בשום מקום לא הוצהר במפורש על מהירות הביצוע ומהירות זו אינה הקריטריון הבלעדי לקביעת איכותו של מחשב ו/או מערכת הפעלה.
  • יש לדחות גם הטענה כי הנתבעת 1 מונופוליסטית, שהרי בשוק קיימות חברות אחרות המייצרות מערכת הפעלה ויכול היה התובע לבחור מחשב מתוצרתן. יכול היה התובע גם לרכוש מחשב ללא מערכת הפעלה כלל ולהוריד מהאינטרנט ולהתקין במחשבו מערכת הפעלה מסוג לינוקס, חינם.
  • אשר לטענת התובע לפיה כתוצאה מתיקון המחשב נמחק המידע שבזיכרונו, יש לתהות מדוע לא גיבה התובע את המידע, שיש לו אינטרס מובהק בשמירתו. חזקה על התובע, שהוא עו"ד במקצועו, שהוא מכין גיבויים אוטומטיים למידע ולמסמכים ולכן דרישתו לגיבוי מנציגי התמיכה של הנתבעת 2, אינה בהכרח מעוגנת במציאות וסביר בעיני ביהמ"ש כי התובע לא איבד את המידע האצור במחשבו מבלי יכולת לשחזרו.
  • פירמוט המחשב משמעו מחיקת כלל התוכן המותקן במחשב בעת מסירתו, החזרה להגדרות יצרן ואיתחולו (לרבות התקנת מערכת הפעלה). ככל שיושב המידע המגובה ללא אבחנה בין מידע חשוב למידע שאינו חשוב, עלול הוא לחזור ולשבש את התיקון שנעשה. קשה לצפות מנציגי התמיכה הטכנית כי יטרחו ויגבו לכל אחד מהפונים אליהם את כל המידע שיש בכל אחד מהמחשבים. הגיוני כי על התובע הנטל לבצע גיבוי למידע החשוב לו, כמקובל. התביעה נדחתה.