פשרה: גוגל תשלם פיצויים ותפתח את אנדרואיד לחנויות אפליקציות מתחרות

גוגל תשלם 700 מיליון דולר כפיצויים ותבצע שינויים בחנות האפליקציות שלה ""Play Store. כך קובע הסדר פשרה שהתקבל במסגרת תביעת הגבלים עסקיים של כ- 50 מדינות נגד ענקית הטכנולוגיה, ואושר על ידי בית משפט פדרלי בסן פרנסיסקו.

ההסדר מגיע בעקבות החלטה שהתקבלה שבוע שעבר, בתביעה שהוגשה על ידי אפיק,  יצרנית המשחק הפופולרי Fortnite. באותו ענין הוחלט כי גוגל הפרה את חוקי ההגבלים העסקיים בארה"ב בכך שניצלה לרעה את כוחה המונופוליסטי בשיווק אפליקציות אנדרואיד ולשירותי החיוב באפליקציות, פגעה בתחרות בשווקים אלה וקשרה באופן בלתי חוקי בין חנות האפליקציה שלה ""Play Store לבין שירותי התשלום שלה בחנות ""Google Billing. בין השאר נמצא כי גוגל גבתה עמלות בשיעורים שבין 15-30% על רכישות בתוך האפליקציות, אשר הניבו לה רווחים של מיליארדי דולרים בשנה שהם גבוהים מכפי שהיה מתאפשר לה לו היה מדובר בשווקים תחרותיים וחופשיים.

לדברי המדינות התובעות, גוגל גם התקשרה עם מפתחים בחוזים שמנעו מהם להשיק חנויות אפליקציות מתחרות, התקשרה בחוזים אנטי-תחרותיים המחייבים כי Play Store"" תהיה חנות האפליקציות הבלעדית במכשירים, ויצרה חסמים טכנולוגיים כגון קשיי התקנה או עדכון אפליקציות כדי להרתיע צרכנים מהורדת אפליקציות למכשיריהם שלא דרך Play Store"".

הסדר הפשרה קובע, בין השאר, כי 630 מיליון דולר יועברו לפיצוי צרכנים שייתכן כי שילמו יותר מדי עבור רכישות באפליקציות דרך "Play Store", ושאר הכסף יועבר למדינות. למשך שבע שנים לפחות, גוגל תקל על הצרכנים להוריד ולהתקין אפליקציות אנדרואיד מחנויות נוספות מלבד "Play Store". החברה מחויבת עוד להימנע משימוש בחסמים טכנולוגיים ובמתן אזהרות אבטחה העלולות להרתיע צרכנים כאשר נעשה שימוש באפשרויות חלופיות אחרות שאינה בבעלותה; להטמיע אפשרויות חיוב חלופיות לצד מערכת החיוב ""Google Billing, כך שהצרכנים יוכלו לבחור בעצמם איזו אפשרות עדיפה להם; להימנע מהתקשרות בחוזים הקובעים ש -"Play Store" תהיה חנות אפליקציות בלעדית הטעונה מראש במכשיר הטלפון או במסך הבית שלו; לספק תמיכה טכנית ועדכוני אבטחה אוטומטיים עבור חנויות אפליקציות אחרות, ועוד. מקור: Variety (מאת טוד ספנגלר).