בריטניה אישרה חוק חדש לביקורת תכנים באינטרנט

אולי יעניין אותך גם

בתי המחוקקים בבריטניה אישרו אתמול חקיקה חדשה ושנויה במחלוקת העוסקת בפיקוח ובקרה על אתרי אינטרנט והתכנים שבהם, ובראשם רשתות חברתיות כדוגמת מטא (פייסבוק לשעבר), טיקטוק ואתרי תכנים כדוגמת יו-טיוב. מטרתה המוצהרת של החקיקה היא "להפוך את בריטניה למקום הבטוח ביותר בעולם המקוון, בפרט לילדים", כך לפי אחד מחברי בית הלורדים שקידמו את החוק.

החוק יחייב אתרים להסיר תכנים בלתי חוקיים בזריזות או למנוע את הצגתם לכתחילה. החוק גם יאסור על הצגת תכנים פוגעניים או בלתי הולמים לקטינים ויחייב אתרים להציב מנגנונים לאימות גיל הגולש. רשתות חברתיות יידרשו להנהיג שקיפות מוגברת על אודות הסיכונים הטמונים לקטינים בשימוש ברשתות חברתיות, בין היתר באמצעות פרסום תסקירי סיכונים. אתרים יידרשו לפתח כלים שיאפשרו לגולשים לסנן תכנים פוגעניים. בנפרד, החוק גם מחמיר את הענישה על שיתוף תמונות אינטימיות ללא הסכמה, לרבות תמונות זיוף-עמוק (Deep Fake).

החקיקה מציבה את משרד התקשורת הבריטי - Ofcom - כרגולטור הראשי על תכנים באינטרנט, שהוסמך להטיל קנסות כבדים על הפרות של החוק - עד כדי 18 מיליון ליש"ט או 10 אחוז מהמחזור הגלובלי של החברה, לפי הגבוה. עם חתימת האישור של המלך על החוק, שצפויה בימים הקרובים, הרגולטור יחל בהיערכות ליישומו.

ארגונים רבים, בהם עמותות המקדמות אינטרנט פתוח וחופש ביטוי ברשת, מתחו ביקורת נוקבת על הגישה הצנזוריאלית של החוק. מייסד וויקיפדיה כינה את החוק "רע לבטיחות באינטרנט" ו"רע לזכויות אדם" תוך שהוא התחייב שבשום מקרה וויקיפדיה לא תציב מנגנון לאימות גיל ולא תצנזר מאמרים. מקורות: הודעת ממשל בריטניה; טק-קרנץ' (מאת: נטשה לומאס).