פסיקה בארצות-הברית: אין זכויות יוצרים בתמונה שיצרה בינה מלאכותית

אולי יעניין אותך גם

בלא מחבר אנושי, יצירה שחוללה בינה מלאכותית אינה מוגנת בזכויות יוצרים. כך פסק בית משפט פדרלי בארצות-הברית, שדחה את ערעורו של סטיבן ת'אלר על סירובו של משרד זכויות היוצרים האמריקאי לרשום זכויות בתמונה שהפיקה תוכנת ה-AI שלו הקרויה בשם "מכונת היצירתיות".

ת'אלר תבע את משרד זכויות היוצרים של ארצות הברית ועל כך שדחה את בקשתו לרשום זכויות יוצרים בתמונה שיצרה מערכת הבינה המלאכותית שלו. לדבריו, זכויות היוצרים צריכות לעבור אליו כבעלים של המערכת. משרד זכויות היוצרים דחה את הבקשה בטענה שהיצירה נעדרת מחבר אנושי שהוא יסוד בלעדיו-אין לזכות יוצרים.

ת'אלר, שנלחם להכיר בבינה מלאכותית כיוצרת פטנטים ויצירות מוגנות ברחבי תבל, תבע בבית המשפט המחוזי של ארצות הברית בוושינגטון. שני הצדדים עתרו לפסק דין מקוצר. השאלה המרכזית הייתה האם יצירה שנוצרה כולה על ידי מערכת מלאכותית, ללא מעורבות אנושית, זכאית להגנת זכויות יוצרים. בית המשפט פסק לטובת הנתבעים, וקבע שבלא מחבר אנושי – אין הגנה. בית המשפט הדגיש שחוק זכויות היוצרים בארה"ב התפרש תמיד כמגן רק על יצירות יצירה אנושיות, וציטט לשם כך הן את החוקה והן תקדימים משפטיים היסטוריים.

בית המשפט דחה גם את טענות ת'אלר שתיאוריות משפטיות שונות תומכות בהעברת זכויות היוצרים אליו, אחר ולא הייתה קיימת זכויות יוצרים תקפות מלכתחילה. לבסוף ציין כי הטענות החדשות של ת'אלר על כך ש"סיפק הוראות והנחה את ה-AI שלו" סותרות את טענתו מלכתחילה שהתמונה נוצרה באופן אוטונומי על ידי המכונה {Thaler v. Perlmutter et al., case number 1:22-cv-01564, in the U.S. District Court for the District of Columbia}.

law.co.il מזכיר שבית המשפט העליון בארצות-הברית כבר סרב להתערב בהליך משפטי דומה מאד שהגיש ת'אלר ועסק בשאלה אם בינה מלאכותית יכולה להחשב ממציא של פטנט.