אירופה עשויה לחייב את גוגל למכור חלק משירות הפרסום שלה

אולי יעניין אותך גם

בהצהרה ראשונית ששלחה לגוגל אתמול (ד'), הודיעה נציבות התחרות באיחוד האירופי כי היא סבורה שגוגל הפרה את כללי ההגבלים העסקיים של האיחוד בכך שיצרה עיוות בתעשיית טכנולוגיות הפרסום (ad-tech). הנציבות הביעה התנגדות להתנהלות גוגל, שלטענתה מתעדפת את שירותי הפרסום המקוון שלה על פני אלה של מתחרים.

מפרסמים רבים נסמכים על הכלים הדיגיטליים של גוגל בתחום ה-ad-tech, כדוגמת Google Ads ובורסת מודעות הפרסום AdX. זהו אחד ממקורות ההכנסה העיקריים של גוגל, הנחשבת לשחקן דומיננטי מאוד בשוק הפרסום. במסגרת חקירה, שעדיין נמשכת בימים אלה, מצאה הנציבות לדבריה שגוגל מנצלת לרעה את עמדתה הדומיננטית בשוק לפחות מאז 2014, בכך שהיא מעניקה יתרון לשירות AdX במכירות פומביות שהיא מנהלת בשרת המודעות שלה. בנוסף, הנציבות סבורה שגוגל מקדמת ומתעדפת את AdX באמצעות כלי מכירת הפרסום שלה. כך למשל, Google Ads מגישה הצעות מחיר רק ב-AdX ולא בבורסות אחרות, ובזה הופכת אותה לבורסת המודעות האטרקטיבית ביותר.

בהצהרה מסרה הנציבות שלדעתה במקרה זה הטלת איסורים על התנהלות גוגל לא תהיה מועילה דיה, ורק חיוב במכירה כפויה של חלק משירותיה ייתן מענה לחששות להפרת החוק. זאת, משום שלגוגל עמדה דומיננטית בשני קצוות השוק – היא מחזיקה הן בשרת מודעות פרסום לבעלי אתרים והן בכלי לרכישת מודעות, וכן מחזיקה בבורסת מודעות הפרסום המקוון הגדולה בעולם. עם זאת, הבהירה הנציבות כי אין בהצהרתה הראשונית כדי להעיד על תוצאות החקירה הסופיות.