מונטנה: יוצרי תוכן עותרים נגד איסור השימוש ב-TikTok

אולי יעניין אותך גם

שעות ספורות לאחר שנחתם החוק שאוסר על השימוש והפעלת אפליקציית טיקטוק (SB 419) במונטנה, ארה"ב, קבוצת יוצרי תוכן בטיקטוק (TikTok) הגישה לבית המשפט המחוזי תביעה נגד אוסטין קנודסן, בתפקידו הרשמי כתובע הכללי של מדינת מונטנה, בטענה שהחוק אינו חוקתי, נחקק ללא סמכות ומפר את חופש הדיבור בארה"ב (התיקון הראשון לחוקת ארצות הברית). זוהי התביעה הראשונה שהוגשה נגד האיסור השנוי במחלוקת, שחורג בהיקפו ובאיסורו בהשוואה לחוקים דומים שנחקקו בשאר מדינות ארה"ב, כיוון שחל גם על מכשיריהם האישיים של תושבי מונטנה, ולא רק על מכשירי הממשל.

באמצעות החוק, מנסה מדינת מונטנה לאסור על טיקטוק מלפעול במדינה ולחסום ניסיונות הורדה של טיקטוק למכשירים אישיים, החל מינואר 2024. מעבר לטענות חופש הדיבור, טוענת התביעה שאיסור השימוש בטיקטוק שולל ממשתמשיה זכויות רבות אחרות ללא הליך תקין, תוך הפרת התיקון ה-14 לחוקת ארצות הברית; מגביל באופן בלתי חוקי את המסחר הבין מדינתי; ופוגע בסמכויות הממשל הפדרלי מכוח חוק הסמכויות הכלכליות לשעת חירום בינלאומיות.

התביעה טוענת שטיקטוק מהווה כלי ללימוד אקטואליה, קידום עסקים מקומיים ו"הצגת היופי הטבעי" של מונטנה, ומעלה טענות נגד חוק SB 419, לפיו טיקטוק מעודדת פעלולים מסוכנים, מקדמת תוכן לא הולם ופוגעת בפרטיות משתמשיה. התביעה גם משווה את טיקטוק לכלי תקשורת אחרים, וטוענת כי "מונטנה לא יכולה לאסור על תושביה לצפות או לפרסם פוסטים בטיקטוק, כמו שלא יכלה לאסור על תושביה מלגשת ל-Wall Street Journal רק בגלל זהות בעליו או רעיונות אותם הוא מפרסם."

הגבלת הגישה לטיקטוק על בסיס מדינתי מעלה בעיות לוגיסטיות רבות עבור טיקטוק, חנויות האפליקצות (Apple App Store, Google Play) והמשתמשים. לפי החוק, החל מינואר 2024, אסור יהיה להפעיל את טיקטוק במונטנה, וחנויות אפליקציות שיציעו אותה להורדה במדינה יסתכנו בקנסות (החוק אינו כולל סנקציות נגד משתמשים פרטיים שבוחרים להמשיך להשתמש באפליקציה). החוק יבוטל רק אם טיקטוק תעבור לבעלות שאינה סינית, אם המחוקקים הפדרליים יעבירו איסור-שימוש אחר על טיקטוק (כמו הצעת חוק ה-RESTRICT), או אם יבוטל נוכח תביעה נגדו. [מקורות: CNN, בריאן פונג; The Verge, עדי רוברטסון]