אירופה: חברות אמריקאית וסיניות במוקד האכיפה של ה-DSA

אולי יעניין אותך גם

אמאזון, חנויות האפליקציות של גוגל ושל אפל, טיקטוק, סנאפצ'ט, עליבאבא, בוקינג, בינג ומנוע החיפוש של גוגל – אלו הן חלק מקבוצת החברות הראשונה בהן הנציבות האירופית הכירה השבוע כ"פלטפורמות מקוונות גדולות במיוחד" או "מנועי חיפוש גדולים במיוחד", כהגדרתם בחוק השווקים הדיגיטליים. החברות שהוגדרו כאמור יידרשו להתאים את פעילותן, מערכותיהן ונהליהן להוראות החוק בתוך ארבעה חודשים מיום ההכרזה.

חוק השירותים הדיגיטליים (ה-DSA) התקבל ונכנס לתוקף בסוף שנת 2022. הוא מסדיר את האספקה של מגוון שירותים דיגיטליים, וחל על גופים מתווכים המקשרים בין צרכנים באיחוד האירופי ובין טובין, שירותים ותוכן. החוק מבחין בין מספר סוגים של שירותי תיווך, ביניהם שירותי Hosting – שירותים המאחסנים מידע של המשתמש ומפיצים אותו לפי דרישתו. קטגוריה זו כוללת, בין השאר, פלטפורמות מקוונות גדולות במיוחד ומנועי חיפוש מקוונים גדולים במיוחד ("VLOP" ו-"VLOSE", בהתאמה), שיש להם למעלה מ-45 מיליון משתמשים פעילים באיחוד האירופי בחודש. החוק קובע כי ההגדרה של VLOP או VLOSE תינתן לחברות על ידי הנציבות האירופית. לצורך כך, חייב החוק את כל שירותי הפלטפורמות המקוונות לפרסם את מספר המשתמשים שלהם עד לסוף חודש פברואר.

במסגרת תפקידה בחוק, הנציבות הכריזה לראשונה על 17 חברות כ-VLOP ועל שתיים נוספות כ-VLOSE. כעת, על החברות המדוברות לנקוט צעדים לעמידה בהוראות החוק החלות עליהן בסד הזמנים שנקבע. בתוך כך, החברות נדרשות:

  • לאמץ צעדים שיאפשרו למשתמשים יותר שליטה במידע שלהם, בין השאר באמצעות מתן האפשרות ל-opt-out מקבלת המלצות ממערכות מבוססות אמצעים אוטומטיים, והטמעת מנגנון לדיווח פשוט וקל על תוכן בלתי חוקי.
  • להקים מעטה להגנה משמעותית על משתמשים קטינים, לרבות איסור על פרסום ממוקד לקטינים.
  • להגביר את השקיפות והאחריותיות שלהן כלפי המשתמשים (למשל, באמצעות פרסום דוחות בנושא פעילותן בתחום מיתון התוכן).
  • לפרסם את דוח הערכת הסיכון השנתי הראשון שלהן.