ארה"ב: הנחיות לרישום יצירות עם תוכן מבינה מלאכותית

אולי יעניין אותך גם

משרד זכויות היוצרים האמריקאי (US Copyright Office) משיק יוזמה חדשה לבחינת חוק זכויות היוצרים הפדרלי וכן שאלות מדיניות שמקורן בשימוש בבינה מלאכותית (AI). הדיון יעסוק, בין היתר, בהגנת דיני זכויות היוצרים על יצירות שנוצרו בידי כלי בינה מלאכותית, וכן את נושא השימוש ביצירות מוגנות לצורך לימוד מכונה. משרד זכויות היוצרים האמריקאי מתמודד בתקופה האחרונה עם בקשות רישום רבות המוגשות אליו באשר ליצירות שנוצרו בידי כלי בינה מלאכותית שונים.

הן חברי קונגרס והן רבים מהציבור הרחב פנו אל משרד זכויות היוצרים על-מנת שיקיים דיון ציבורי בנושא. במהלך התקופה הקרובה משרד זכויות היוצרים האמריקאי יערוך מפגשי שולחן עגול עם אמנים, חברות טכנולוגיה, מפתחי בינה מלאכותית, חוקרים ומשפטנים, כדי לקבל תמונה רחבה על עמדתם ביחס לנושאים העומדים לדיון.

בנוסף, המשרד פרסם גם הנחיות רישום חדשות, שנכנסו לתוקפן ב-16.3.2023, המבהירות כי על גורמים המבקשים לרשום יצירות במרשם זכויות היוצרים חלה חובה לציין את הכללתו של תוכן שנוצר בידי בינה מלאכותית כחלק מיצירות המוגשות לרישום. ההנחיות מפרטות כיצד לציין יצירות מבוססות AI בבקשות הרישום; כיצד לעדכן בקשות קיימות; וכן כיצד לתקן רישום קיים של יצירות כאמור. ההנחיות קובעות, בין היתר, כי זכויות היוצרים מגינים רק על יצירות שהן פרי-יצירה אנושי וכי המונח "Author" אינו כולל מי שאינו בן אנוש.

משרד זכויות היוצרים מתכוון לבחון ביחס לכל מקרה לגופו האם ה"יצירה" נוצרה על-ידי אדם, כאשר המחשב רק סייע ביצירתה, או האם האלמנטים הבסיסיים הנדרשים לצורך הגנת דיני זכויות היוצרים נהגו ובוצעו בידי מכונה. במקרה האחרון המשרד לא ירשום את היצירה במרשם זכויות היוצרים. 

לאחרונה קבע משרד זכויות היוצרים כי דמויות קומיקס שנוצרו באמצעות מחולל התמונות Midjourney - לא היו צריכות להירשם במרשם זכויות היוצרים, כיוון שאינן פרי יצירה אנושית. הדמויות הן חלק מספר הקומיקס "Zarya of the Dawn". בהחלטתו, משרד זכויות היוצרים קבע כי הגנת דיני זכויות היוצרים חלה על המלל של יצירת הקומיקס, וכן על הסידור והבחירה של הטקסט והתמונות כחלק ממנה. עם זאת, התמונות ביצירה, שנוצרו על-ידי Midjourney, אינן פרי יצירה אנושית. המשרד הדגיש כי בטכנולוגיות ה-Generative AI הקיימות כיום למשתמש אין שליטה יצירתית מספקת. 

המשרד קבע כי הליך הפקת התמונות על-ידי Midjourney הוא בלתי צפוי ואינו בשליטת המשתמש, כיוון שאין ביכולתו של המשתמש לחזות מה ייצור מחולל התמונות לפני שהוא יוצר אותו בפועל. משרד זכויות היוצרים ציין עוד כי שורת ה-prompt דומה יותר להצעה מאשר להוראה (בדומה ללקוח ששוכר אומן על-מנת ליצור תמונה, ומוסר לו הנחיות כלליות ביחס לתוכנה). מי שמשקיע זמן ומאמץ רב בעבודה עם Midjourney אינו הופך ל"מחבר" לפי חוק זכות יוצרים. העמל לבדו אינו יכול לשמש כבסיס להגנת דיני זכויות היוצרים.