ההרשמה למאגר "אל תתקשר אלי" נפתחה; חשש מניצול לרעה

אולי יעניין אותך גם

צרכנים שאינם מעוניינים לקבל שיחות שיווק לטלפונים הניידים והנייחים שלהם ושל בני משפחותיהם יכולים מעתה לרשום אותם  במאגר "אל תתקשר אלי", שיאסור על עוסקים שמבצעים פנייה שיווקית מפנייה לצרכנים שנרשמו למאגר, החל מה-1 בינואר - כך פרסמה הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן.

במסמך ממשקי API לחברות הטלמרקטינג של הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, מתואר כי עוסקים יוכלו לבדוק באמצעות "שאילתה גדולה" עד מליון מספרים שונים אל מול מאגר הנתונים של מספרי הטלפון. תשובת ה-API תכיל את המספרים שאינם רשומים במאגר ואת מספרי הטלפון בהם לא ניתן היה להחזיר תשובה תקינה עקב תקלה. law.co.il מעיר כי שירות זה מעלה חשש מניצול לרעה על ידי גורמים עויינים, כיוון שבאמצעות פעולת דדוקציה פשוטה, ניתן יהיה לייצר באמצעות המאגר רשימה של מספרי טלפון פעילים. רשימה זו תוכל להוביל לתוצאה ההפוכה שלשמה נוצר המאגר, ולגרום לכך שאלו שנרשמו למאגר יקבלו יותר שיחות שיווקיות ממה שקיבלו תחילה, כפי שכבר קרה בקנדה.

רישום הצרכנים למאגר ייכנס לתוקף  15 ימים לאחר הרשמה מוצלחת. עוסקים (למעט עוסקים בתחום הביטוח, מוסד פיננסי, ובנקים) יהיו חייבים לבדוק האם מספר טלפון של צרכן מופיע במאגר טרם שיחתם השיווקית, אחרת יהיו חשופים לעיצומים של עד 46,080 ש"ח לגבי כל הפרה, ואף עד ל 138,240 ש"ח בגין הפרה חוזרת.

איסור השיחות השיווקיות לא יחול כאשר: צרכן יפנה אל עוסק בבקשה שיחזור אליו לשיחה שיווקית; תתבצע "פנייה מותרת" במסגרת עסקה מתמשכת; הצרכן נתן לעוסק הסכמה מפורשת ונפרדת, או פנה מיוזמתו לעסק כדי לקבל שיחה שיווקית (ההסכמה תהיה בתוקף לשנה בלבד, אלא אם הצרכן ביטל או האריך אותה בכל פעם).