שאטרסטוק תציע רישיונות לתמונות שיצרה בינה מלאכותית

אולי יעניין אותך גם

 ShutterStock, המציעה רישיונות שימוש במאגרי תמונות, צילומים, וידאו ומוסיקה לשוק המקצועי, הודיעה כי תשלב את מחולל התמונות DALL·E 2 בשירותיה ותמכור תמונות שהוא יוצר. DALL·E 2 הוא פרוייקט בינה מלאכותית של  OpenAI. הוא מחולל תמונות לפי תיאור טקסטואלי שהזין המשתמש.

זוהי הרחבה של שיתוף הפעולה בין שאטרסטוק ל-OpenAI לאחר שבעבר החברה העמידה לרשות OpenAI את מאגר התמונות שהיא משווקת כדי לאמן את הבינה המלאכותית ביצירת תמונות. אולי משום כך שאטרסטוק הודיעה במקביל גם על כוונתה להקים קרן לפיצוי יוצרים שהחברה מתירה להשתמש ביצירותיהם כדי לאמן מודלים של בינה מלאכותית (AI). שאטרסטוק גם תאסור על מכירת תכנים בשירותיה שנוצרו באמצעות בינה מלאכותית, אלא אם נוצרו באמצעות Dall-E.

בהצהרה לעיתונות מסר מנכ"ל שאטרסטוק כי הדרכים להביע יצירתיות מתפתחות ומשתנות כל הזמן וכי זו אחריות החברה לאמץ את ההתפתחות הזו. זה אינו שיתוף הפעולה הראשון בין החברות. החל משנת 2021 שאטרסטוק הקנתה רישיון ל-OpenAi וסיפקה לה צילומים ומידע שנועד לסייע לאמן את מודל הבינה המלאכותית של Dall-E. כעת תוכן שנוצר באמצעות Dall-E יתחרה בפלטפורמה של שאטרסטוק מול אותם תכנים ששימשו כדי לאמן את התוכנה ולאפשר לה ליצור את התמונות. מקור: The Verge (מאת ג'יימס וינסנט).

law.co.il מזכיר שבפברואר השנה קבע משרד זכויות היוצרים האמריקאי שבינה מלאכותית אינה יכולה להיחשב כיוצרת של יצירה, מפני שהיצירה אינה תולדה של פעילות אנושית. מכאן, ששאטרסטוק תתקשה להגן על תמונות שיווצרו באמצעות DALL-E 2 באמצעות דיני זכויות יוצרים. ההגנה על התמונות באמצעות רשיונות עלולה להיתקל בקושי משפטי מפני שחוזה דו-צדדי עשוי להיחשב ככזה שסוטה מהאיזונים הגלומים בדיני זכויות יוצרים בכך שהוא מגן על מה שהחוק בוחר לא להגן עליו. ממילא הגנה כזו לא תעמוד כלפי צד שלישי שיעתיק את התמונה שחוללה הבינה המלאכותית.

בנוסף, אימון תוכנת בינה מלאכותית באמצעות יצירות קיימות נחשב, קרוב לוודאי, כשימוש הוגן מותר. אין זה ברור מדוע אפוא בחרה שאטרסטוק ליצור קרן לפיצוי יוצרים שעבודותיהם שימשו לאימון תוכנות כאלה. יהיה מעניין לעקוב אחרי ההתפתחויות.